Tillväxt för Telge Tillväxt – skriver avtal för nytt samarbete

Som Södertäljebo kan man dagligen se unga vuxna med Telge Tillväxts logga på ryggen runt om i staden. Där plockar de skräp, klipper gräs, rensar rabatter och andra grönområden. Vad många inte vet är att Telge Tillväxt också hyr ut sina konsulter för andra uppdrag och nu, mitt i en besvärlig situation på arbetsmarknaden, breddar bolaget med ett helt nytt område.

Det är Kostenheten som är Telge Tillväxts nya samarbetspartner, för uppdragsgivaren kommer bolaget fungera som vikariepool. Mellan tio och femton av Telge Tillväxts konsulter kommer dagligen vara beredda på att arbeta på någon av kostenhetens restauranger, vid frånvaro av deras ordinarie personal.

-Det här är stort och betyder mycket, dels för oss som bolag men framför allt för de unga vuxna som arbetar hos oss, säger Cecilia Ståhl, vd Telge Tillväxt. Nu får våra konsulter möjlighet att bredda sina kunskaper inom andra områden än de vi kan erbjuda idag, samtidigt som vi får en ny affär, vilket är viktigt ekonomiskt.

Telge Tillväxt har redan innan kostenheten haft andra typer av uppdrag än själva gröntjänsten, som ändå är bolagets signum. Många av konsulterna hyrs ut till bolagets delägare, Scania, Ica maxi Vasa, , Telge, Sodexo och Södertälje kommun. Fastighetsbolag är andra kunder.

– Att företag anlitar Telge Tillväxt är helt avgörande. Men vi behöver bredda oss - och ha fler samarbeten.  Att samarbeta med kostenheten är helt i linje med den väg vi vill gå, säger Cecilia. Ett annat område vi sneglar på är omsorg och att kunna få till samma typ av avtal med aktörer i den branschen.

Fakta Telge Tillväxt:

Telge Tillväxt är ett unikt samarbete mellan offentlig sektor (Södertälje kommun, Telge och Arbetsförmedlingen) och svenska storföretag. Scania, Mekonomen, Peab, ICA Maxi Vasa handelsplats och Sodexo är alla delägare. Samarbetet ska möjliggöra nya typer av lösningar på ett viktigt samhällsproblem: ungdomsarbetslösheten.

Telge Tillväxt ska anställa arbetslösa unga vuxna från Södertälje kommun och i samarbete med näringsliv och offentlig sektor ge dem arbetslivserfarenhet, nätverk och utbildning. Anställningen kan vara maximalt ett år. Under anställningen ska ungdomarna erbjudas möjlighet till coachning, studier och inläsning av kurser som ökar deras anställningsbarhet och självkänsla. Under anställningstiden ska ungdomarna aktivt söka andra arbeten eller studier.

För mer information kontakta:
Telges Pressjour
Telefon 08-550 220 50