Göteborg väljer Telia

Report this content

Telia får fortsatt förtroende att leverera fasta och mobila operatörstjänster och växellösningar till Göteborgs Stad. Upphandlingen, som avslutades med auktion, innebär att kommunen får en helt ny telefoniplattform. Avtalet är värt cirka 400 miljoner kronor och löper på fyra år.

– Verksamheten är på väg mot mer mobilitet där vi nyttjar smartphones i allt större utsträckning, både för att synka mail och för att söka information på nätet. Därför har pris och prestanda för kommunikationstjänsterna varit väldigt viktiga parametrar under upphandlingen, säger Jan Andersson, upphandlingsledare, Göteborgs Stad.

Avtalet omfattar fast och mobil telefoni, datatjänster och en kundplacerad växellösning. Telia står för operatörstjänsterna och Telias dotterbolag Cygate för växellösningen.

– De nya funktionerna i växelplattformen gör oss ännu mer tillgängliga med ett modernt hänvisningssystem som gör det möjligt att enkelt kunna välja alternativen såsom SMS eller mail om man inte kan svara i telefonen, säger Jonas Rönnqvist, systemansvarig för telefoni inom Göteborgs Stad.

– Kommunikationslösningar har idag en avgörande roll för tillgängligheten och medborgarnas kontakt med kommuner och landsting. Jag är väldigt glad över att vi får fortsatt förtroende att utveckla Göteborgs Stads medborgarservice, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor, Telia.

Avtalet är utformat så att användarna lätt ska kunna välja rätt paketering för sina behov där det är enkelt att överblicka funktion och kostnad för abonnemanget och eventuella tilläggstjänster. Förutom Göteborg Stad kan även Ale kommun, Lerums kommun, Partille kommun och Öckerö kommun avropa operatörstjänster från avtalet.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: