Rikspolisstyrelsen väljer Telia

Report this content

Efter konkurrensutsatta upphandlingar har Polisen valt Telia för all samtalshantering, fast- och mobiltelefoni och mobilt bredband. Avtalen är värda över 100 miljoner kronor.

Polisen är idag en av de största statliga verksamheterna med drygt 28 000 anställda och består av Rikspolisstyrelsen (RPS), Statens kriminaltekniska laboratorium och 21 polismyndigheter. Man ska vara tillgänglig för medborgarna under dygnets alla timmar och behöver en stabil Kontaktcenterlösning som gör det enkelt att hantera stora mängder inkommande samtal. Rikspolisstyrelsen har därför valt Telia som leverantör av Kontaktcenterlösningen Telia CallGuide, som ska hantera Polisens nationella nummer, 114 14, som har 5,5 miljoner inkommande samtal per år.

Rikspolisstyrelsen har också ett allt större behov av mobila lösningar, inte minst för utredningsstöd och övervakningslösningar som kräver säkerhet, kvalitet och funktionalitet i näten. Därför har Telia även fått förtroendet att leverera fast och mobil telefoni. Den fasta telefonin omfattar cirka 70 miljoner trafikminuter per år och volymen för mobiltelefonin är omkring 30 miljoner minuter per år fördelade på 26 000 abonnemang. Dessutom ingår 7000 abonnemang för mobilt bredband.

- Få svenska myndigheter är lika kommunikationsintensiva och ställer samma krav på sina kommunikationslösningar. Jag är stolt över förtroendet och att vi får möjligheten att bidra till att utveckla verksamheten hos en kund med en så samhällskritisk funktion, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor, Telia.

Fakta om avtalen
Avtalet om Kontaktcenter löper på två år med en option på ytterligare två år till ett värde av omkring 18 miljoner kronor.

Avtalet om fast och mobil telefoni löper på två år med en option på ytterligare två år. Avtalsvärdet är cirka 90 miljoner kronor.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst: 0771 77 58 30

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är motorn i kommunikationsSverige och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: