Janica Wiklander ny kontorschef på Tengbom i Göteborg

Tengbom har rekryterat Janica Wiklander, arkitekt SAR/MSA och landskapsarkitekt LAR/MSA, till tjänsten som kontorschef i Göteborg. Med mångårig erfarenhet av affärsutveckling, uppdragsledning och hållbar arkitektur kommer Janica vara med och bidra ytterligare till Tengboms satsningar i regionen.

Janica Wiklander är arkitekt, landskapsarkitekt och ljusdesigner. Hon kommer närmast från en ledande roll inom ÅF Lightning där hon bland annat arbetat med projekt som Västlänken, den nya Hisingsbron och omgestaltningen av Mölndals innerstad. Tidigare har hon arbetat som ansvarig arkitekt, varit en del av teamet som byggt upp och utvecklat företaget Ljusarkitektur AB samt arbetat för bland annat Wilhelmsson arkitekter och Rosenbergs arkitekter.

- Jag är oerhört glad över att vi har lyckats rekrytera Janica Wiklander till Tengbom. Hon är en erfaren ledare och arkitekt med bred kompetens, inte minst inom hållbart byggande i regionen. Janicas affärsmässiga driv kommer vara en värdefull tillgång i det fortsatta arbetet med att utveckla vårt erbjudande i Göteborg med omnejd, säger Gunilla Haglund, tf vd på Tengbom.

Göteborgsregionen står inför påtagliga arkitektoniska utmaningar de kommande åren, inte minst inom stadsbyggnads- och bostadssektorn. Tengbom står bland annat bakom utformningen av den nya innerstadsdelen Södra Centrum och är engagerade i utvecklingen av Frihamnsområdet, Heden och Karlavagnsplatsen. Kontoret är även aktivt med projekt i flera andra delar av regionen, exempelvis med projektering av Borås nya kongresshus efter en vunnen arkitekttävling. Tengboms hållbara bostadshus i massivträ för Fristadsbostäder vann nyligen Borås stadsbyggnadspris 2015 och i oktober invigs den nya motionscentralen Kotten i Fontinområdet i Kungälvs kommun.

- Tengbom är ett spännande arkitektkontor som erbjuder många typer av tjänster med stort fokus på kvalitet och hållbarhet, vilket attraherar mig mycket. Med den starka marknadspotentialen i Västra Götaland ser jag fram emot att tillsammans med medarbetarna på Göteborgskontoret utveckla och stärka Tengbom i regionen ytterligare, säger Janica Wiklander.

Janica Wiklander tillträder rollen som kontorschef den 14 september.

För mer information, kontakta:

Gunilla Haglund, Tf vd Tengbom
gunilla.haglund@tengbom.se

Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef Tengbom

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur. Läs mer på www.tengbom.se.

Jag är oerhört glad över att vi har lyckats rekrytera Janica Wiklander till Tengbom. Hon är en erfaren ledare och arkitekt med bred kompetens, inte minst inom hållbart byggande i regionen. Janicas affärsmässiga driv kommer vara en värdefull tillgång i det fortsatta arbetet med att utveckla vårt erbjudande i Göteborg med omnejd.
Gunilla Haglund, tf vd på Tengbom
Tengbom är ett spännande arkitektkontor som erbjuder många typer av tjänster med stort fokus på kvalitet och hållbarhet, vilket attraherar mig mycket. Med den starka marknadspotentialen i Västra Götaland ser jag fram emot att tillsammans med medarbetarna på Göteborgskontoret utveckla och stärka Tengbom i regionen ytterligare.
Janica Wiklander