Johanna Frelin rankad som tredje mäktigast i branschen

”En utnämning som förpliktigar”, tänker Johanna Frelin, Tengboms vd, om tredjeplatsen hon fått på Tidskriften Rums årliga maktlista. I motiveringen lyfts bland annat hennes ambition att ta arkitekturen in i digitaliseringens era. Men hur?

Svaret är genom att tänka i scenarion, arbeta i innovationsdrivna processer och att prototypa sig fram. Och nej, det är inte bara häftiga ord utan betydelse. Johanna berättar hur det ska gå till i arkitektkontoret Tengboms fall:
 Alla människor är med raska steg på väg in i digitaliseringens era. Det har gjort att vi alla har blivit användare, och med det förväntar vi oss andra ”smarta” saker i framtiden. Med digitaliseringen förändras även våra beteendemönster och arkitekturen måste hänga med i den utvecklingen och agera vägvisare. För att kunna bygga tidlös arkitektur idag, måste vi börja tänka i scenarion om hur människan lever om 5o år, säger Johanna Frelin, vd på Tengbom..

Nu är hon utsedd till en av de tre mäktigaste individerna i design- och arkitektursverige. Ett stort ansvar att axla, kan tyckas, och en utnämning som förpliktigar, enligt henne själv.
 Arkitekturbranschen driver inte frågan om vart digitaliseringen är på väg att ta oss, så det ska Tengbom göra. Man kan lätt få känslan av att samhällsbyggnad till stor del agerar ur hand i mun idag. Vi bygger för nuet, vilket vi borde tänkt på för 20 år sedan. Vad ska vi exempelvis med parkeringsplatser i city till när smarta bilar släpper av oss på vår destination och sedan kör vidare? Hur ska vi spendera den extra tid vi får över när allt fler jobb inom en snar framtid automatiseras? Hur kommer vardagsrummet förändras när alla har mediekonsumtionen i fickan? Dessa scenarion är bara 20 år bort, och planterar du en ek idag är den fortfarande ung om 20 år.

Nu vill Johanna satsa på att lyfta dessa frågor och motverka kortsiktigt tänkande inom samhällsbyggnad. Hon menar att det finns för få arenor för arkitekterna, som är visionärerna och experterna, att ta plats och diskutera frågor om digitaliseringen. Hon ser att Tengbom inom kort kommer att öppna upp för fler möjligheter till samtal, debatt och att prototypa vägen in i framtiden.

För redaktörer:

Om Johanna Frelin
Johanna Frelin började på Tengbom i januari 2016 och kommer närmast från vd-posten för Hyper Island, ett innovationsdrivet bolag som utbildar framtidens ledare. Dessförinnan har hon innehaft flera chefspositioner inom ledningen för SVT-koncernen. Rekryteringen är ett avgörande steg i Tengboms långsiktiga målsättning att vara en tongivande och innovativ aktör inom arkitektur och samhällsbyggande. 2013 utsågs hon till årets vd i kategorin småföretag.

Om maktlistan
Maktlistan är en redaktionell produkt som Tidskriften Rum producerar årligen i samband med Stockholm Design Week och rankar de 100 mäktigaste inom design- och arkitektursverige. I år placerades Emma Jonsteg, vd för Utopia, på första plats. På andra plats finns Lisa Lindström, vd för Doberman, och på tredje plats Johanna Frelin, vd för Tengbom.

Mer information och intervjuförfrågningar
Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef Tengbom.

För pressbilder

Tengbom är ett av Nordens främsta arkitektkontor. Vår yttersta uppgift är att göra världen till en bättre plats att leva på. Det gör vi genom att rita hus och miljöer som är mänskliga, vackra, användbara och innovativa. Vi är omkring 550 personer som arbetar tillsammans, fördelade på tolv kontor. Tengbom grundades 1906 och har ritat många av Sveriges mest kända och omtyckta byggnader. Läs mer på www.tengbom.se

Johanna Frelin, vd på Tengbom