• Texas BBQ/

Så lyckas du med sommarens barbeque – barbequeexperten från Texas BBQ ger sina fem bästa tips

Report this content

Trenden med barbeque blir allt större i Sverige och i vår och sommar kommer fler svenskar än någonsin att grilla med indirekt värme och rök i stället för klassisk grillning. Du kan använda din vanliga klotgrill för att grilla barbeque men en så kallad smoker är att föredra menar Andreas Brontz, barbequeexpert och exklusiv importör av Texasgrillar i Sverige. Här ger han sina bästa tips på hur man lyckas med sin barbeque.

– Barbeque innebär att ge grillen tillräcklig tid, värme och rök. Att ta en öl och luta sig tillbaka är en del av upplevelsen eftersom det tar många timmar innan man är klar, säger Andreas Brontz på Texas BBQ

Barbequeexpertens fem bästa tips för en lyckad barbeque

1. Rumstemperera köttet
Lägg fram köttstycket, exempelvis oxbringa eller revben, minst en timme innan det är dags för grillning. Kom även ihåg att krydda ordentligt med salt och peppar eller en barbeque-rub.

2. Skapa en jämn temperatur
A och O för att du ska lyckas med din barbeque är att du kan hålla din grill på en jämn temperatur under lång tid. En temperatur på mellan 110-130 grader är optimalt för att köttet ska bli saftigt och mört. Om du inte har en riktig barbequesmoker så se till att förse din grill med kol och rökspån så att den håller värmen.

3. Lyft inte på locket
Tänk på att inte lyfta på locket hela tiden. Varje gång du lyfter på locket så förlorar du mycket tid och tillagningsprocessen stannar av. Har du en klotgrill så lyft bara på locket när du måste fylla på kol och rökspån. Använder du en bra smoker så kan du med lätthet vänta tre timmar innan du lyfter på locket första gången.

4. Återfukta köttet
När köttet kommer upp i en viss temperatur så börjar det ”svettas” vilket torkar ut köttet. För att motverka det så ställer du in en behållare med vatten som fuktar luften.

5. Låt det ta tid
Barbeque är ett hantverk och det är viktigt att inte ha för bråttom. För att du ska lyckas med din barbeque krävs en rejäl dos tålamod och tid. Räkna med 1,5 - 2,5 timmar per kilo.  Det är viktigt att köttet får den tid det behöver i grillen för att du ska få ett så bra resultat som möjligt. Glöm inte att låta köttet få vila i cirka 20-60 minuter efteråt beroende på hur länge du grillat köttet.

Texas BBQ är just nu de enda äkta Texasgrillarna i Sverige. De tillverkas för hand av oljepipelines och grillarna kan väga upp till 294 kilo. De används flitigt av proffs och entusiaster som vill grilla barbeque. En grill från Texas BBQ kostar från 12 000 kr.

För mer information:
Andreas Brontz, grundare Texas BBQ, tfn: +46 (0)73-074 67 39, e-post: andreas.brontz@texasbbq.se

För utlåning av grillar i redaktionellt syfte eller bilder för fri publicering, kontakta:
Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Texas BBQ AB importerar sedan 2015 högkvalitetssgrillar tillverkade i Texas, USA. Med sin passion för barbeque vill företaget skapa möjlighet för svenska grillproffs och grillentusiaster att grilla med allra bästa förutsättningar. Grillarna är unika i sitt slag i Sverige och väger nära 300 kilo med en längd på två meter. Texas BBQ AB har sitt säte i Stockholm och är en del av Ratax Consulting AB.

Taggar:

Citat