David JP Phillips succébok såld till elva språk – och fortsättning följer

PMillustration

En av förra årets stora fackbokssuccéer stod David JP Phillips för med debuten Sex substanser som förändrar ditt liv. I skrivande stund har boken sålt närmare 35 000 exemplar och dessutom gått till final i Storytel Awards. Men trots att David vid utgivningen var förhållandevis okänd för den breda svenska publiken är han en internationellt sett framgångsrik föreläsare vars TEDx Talks har över tio miljoner visningar, han är rankad som nr 8 i världen av Global Gurus och driver en TikTok-kanal med över två miljoner följare.

Rättigheterna till Sex substanser som förändrar ditt liv har efter stora auktioner på endast tre månader sålts till elva språk, vilket är ovanligt snabbt. Ett av förlagen som har köpt rättigheter är förlaget Shinchosha i Japan som haft enorma framgångar med Anders Hansens böcker. Edith Enberg på Enberg Agency vittnar om stort intresse, och berättar att det är hårt tryck på förhandlingarna med stort intresse från flera länder.

– Som den globala föreläsare han är har David JP Phillips redan världen som sin arbetsplats, därför är det inte överraskande att det finns ett starkt intresse för boken. Hans stora följarskara via sociala medier längtar efter att läsa den och det här är vad vi upplever att förläggarna letat efter. En bok som kan göra skillnad och ge läsaren något så värdefullt som ett förbättrat liv. Det är ett drömprojekt för en agent att få sprida hans ljusa budskap vidare i dessa mörka tider, säger Edith Enberg, litterär agent på Enberg Agency.

Även på The Book Affair jublas det, förlagschefen Adam Dahlin som jobbat nära projektet kommenterar:

– För TBA som är ett ganska ungt bokförlag är detta ett kvitto på att vi ligger helt rätt i tiden, att vårt arbetssätt och vår samarbetsform inte bara ger god avkastning till författarna utan också kan växa till en internationell framgångssaga. Det är klart att det är tillfredsställande.

David JP Phillips har sin brittiske far att tacka för efternamnet och kan räkna inflytelserika företag som Google och Microsoft till sina kunder. Han har en sociala medie-plattform som genererat mer än 100 miljoner visningar och han ger dagligen inspiration och råd om självledarskap till sina följare.
David bor i Ramnäs med sin familj.

Presskontakt:
Edith Enberg: edith@enbergagency.se | 070 486 72 97
Adam Dahlin: adam.dahlin@thebookaffair.se | 076 526 10 73

För intervjuförfrågningar, varmt välkommen att kontakta:
SCHYTTBERG PR:
jenny@schyttberg.se | 0706-24 30 23

Läs mer om David och Sex substanser som förändrar ditt liv här på The Book Affairs hemsida.

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se