Moderna författaravtal vägen till The Book Affairs framgång

Miljonutbetalningar till författarstjärnor

Bokförlaget The Book Affair firar tre år och har sedan start sålt böcker för 20 miljoner kronor. Förlaget har ökat sin omsättning med 35 procent under 2020 och inleder de två första kvartalen 2021 med 100 procents ökning mot föregående år. De moderna författaravtalen och samarbetet med etablerade författarstjärnor med egna starka kanaler är vägen till förlagets, men också till författarnas framgång, där hela 70 procent av bokens intäkter går till upphovspersonen.

The Book Affair grundades 2018 av duon Alexandra Torstendahl, vd, och Alexandra Lidén, förlagschef, som båda har en lång karriär bakom sig i förlagsvärlden. Efter att ha verkat i bokbranschen i drygt 25 år, kände Alexandra Torstendahl att tiden var mogen för ett nytt sätt att samarbeta med den moderna författargruppen. Att helt enkelt erbjuda författaren en ny och annan typ av samarbetsavtal där fokus ligger på författarnas lönsamhet och rättighetsfrågan. Upphovspersoner med egna starka kanaler, som når läsaren direkt och som ser fördelarna med att investera i sin bokutgivning borde rimligen få en större del av vinsten vilket har lett The Book Affair till en omvänd affärsmodell som skiljer sig markant från de traditionella förlagshusens avtal. The Book Affairs affärsidé var tydlig från start.

- Våra författare är entreprenörer där författarskapet utgör en del av deras totala verksamhet. Varje bok är en mikroaffär som ska vara lönsam i sig för författaren, men den är också en del av deras samlade plattformar och företag. En av våra styrkor är vår noggrannhet när vi väljer ut vilka böcker som vi antar på förlaget och vi har avsiktligt satsat på etablerade författare som ofta har givit ut flertalet böcker tidigare. De är kunskapstäta personer, de når läsaren direkt, vet vad målgruppen gillar och de har stor erfarenhet av att både marknadsföra och sälja sin kunskap via sina egna kanaler. Våra moderna författaravtal passar alltså som bäst när författaren är en stor stjärna, som gjort det förr och vet hur det ska göras, säger Alexandra Torstendahl.

Miljonbelopp betalas ut i royalty

Den digitala transformationen i förlagsvärlden gör att marginalerna sjunker. Förlagens lönsamhet står i fokus, så när tryckta böcker säljer sämre och digitala format är mindre lönsamma finns i regel mindre kvar till författaren. Följden blir även att de stora förlagen ofta vill säkra upp rättigheter för en lång tid framåt och i alla olika format för långsiktig lönsamhet.

- Vi står på författarens sida och arbetar på ett helt annat sätt med våra avtal. Författaren äger sina rättigheter och lånar ut dem till oss under en begränsad tid. Med transparanta kalkyler samverkar vi för en gemensam målbild där vinsten per bok kan dubblas i jämförelse med ett traditionellt avtal. Vi betalar ut miljonbelopp i royalty till flera av våra författare som valt att investera i sin egen affär, säger Alexandra Torstendahl.

The Book Affairs författare är väletablerade profiler med spets inom sitt område och med en trogen publik som följer dem. De är allt från forskare och föreläsare till präster, läkare, mästerkockar och kostrådgivare. Här värdesätter The Book Affair den plattform som författaren kommer med till bordet och hittar det bästa och mest lönsamma sättet att samarbeta på för båda parter.

För att kunna stå på författarens sida, även i den digitala utvecklingen är The Book Affair ständigt ute efter att hitta nya smarta och spännande lösningar för att driva utvecklingen framåt i en traditionell bransch.

- Det händer mycket spännande hela tiden och det går fort. Just nu tittar vi på både streamingverktyg, e-handelslösningar och hur man bäst säljer direkt till konsumenten vilket är en trend som ökar snabbt i flera branscher. Vi arbetar med frågor om hur vi kan balansera alla nya kanaler och möjligheter på rätt sätt samtidigt som vi vill förena detta med de smarta samarbeten vi har med våra viktiga återförsäljare, säger Alexandra Torstendahl.

Så väljer framgångsrika författare med egna starka kanaler

Två av The Book Affairs alla framgångsrika författare är Catarina König och Ulrika Davidsson. Båda två har lämnat de traditionella avtalen och de stora förlagssammanhangen till förmån för mer vinst per såld bok.

Catarina König tog hem den ärofyllda titeln Sveriges mästerkock 2016 och även vinsten i Decenniets mästerkock 2020 och har på The Book Affair givit ut Mat med guldkant, följd av Smårätter med guldkant.

- Hos The Book Affair tar man tillvara på en större bredd av mina kunskaper och jag får också tillbaka för de investeringar som jag gör i både tid och pengar. Att det går att tjäna bra pengar på att ge ut böcker med rätt avtal och team vet jag nu. Jag driver en stor del av försäljningen och marknadsföringen av mina böcker i mina egna
kanaler, och det är en lönsam affär, säger Catarina König.

Ulrika Davidsson är kostrådgivaren, matinspiratören och författaren som med hela 35 tidigare utgivna böcker gav ut storsäljaren 66 Day Challenge som första bok hos The Book Affair. Boken låg i mer än 18 månader på topplistorna och har sålt över 30 000 ex.

- När jag kom till The Book Affair fick mitt författarskap en helt ny kraft. Vårt partnerskap handlar om att vi är ute på en gemensam resa där mitt författaravtal ger mig både fullständiga rättigheter och en god lönsamhet. The Book Affair är en perfekt produktionspartner som erbjuder hela paletten av vad jag behöver i en boklansering. Här blir jag sedd som den entreprenör jag är, säger Ulrika Davidsson.

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Torstendahl, vd, The Book Affair, e-post: alexandra.torstendahl@thebookaffair.se

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget startade 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Citat

Vi står på författarens sida och arbetar på ett helt annat sätt med våra avtal. Författaren äger sina rättigheter och lånar ut dem till oss under en begränsad tid. Med transparanta kalkyler samverkar vi för en gemensam målbild där vinsten per bok kan dubblas i jämförelse med ett traditionellt avtal. Vi betalar ut miljonbelopp i royalty till flera av våra författare som valt att investera i sin egen affär.
Alexandra Torstendahl