Sara Sommerfeld debuterar i september med självbiografisk roman

När skådespelerskan och regissören Sara Sommerfeld debuterar som författare den 17 september gör hon det med en drabbande självbiografisk roman, skriven med självdistans och ett stort mått humor. I romanen Är allt jag lärt mig om kärlek en lögn? möter Sara utan skygglappar sitt självhat, tvivel och sin sköra självkänsla under en livsavgörande resa till Bali.

– Att skriva romanen har fått mig att uppleva den resa jag gjorde för 14 år sedan på nytt. Sekunden då jag avslutade det sista kapitlet brast det för mig, tårarna ville inte sluta rinna. Insikten om att jag idag faktiskt känner kärlek för den där lilla Sara inom mig landade så starkt. Henne som jag hatade i så många år och som romanen handlar om, säger Sara Sommerfeld.

Om boken
Sara har allt: en framgångsrik skådespelarkarriär, intressanta vänner, lägenhet mitt i stan och inbjudningar till de mest eftertraktade festerna. Nu ska hon kröna vuxenlivet med att flytta ner till sin snygga italienska pojkvän, stadga sig och äntligen bilda familj. Men på insidan är hon slutkörd. För många vilda festnätter, dåliga pojkvänner och år av hårt arbete har tagit ut sin rätt.

När italienaren visar sig vara ett svin och ännu en i raden av dåliga val fattar hon ett livsavgörande beslut på Arlanda. Lägenheten är ju ändå uthyrd och alla jobb pausade. Hon ska inte till Rom. Hon ska resa till Bali. Och med Elizabeth Gilberts klassiska roman Eat, Pray, Love som följeslagare blir det en livsomvälvande resa.

– Jag har skrivit sedan jag var liten och som jag ser det ligger författaryrket väldigt nära skådespelaryrket, där man också utforskar livsöden och mänskliga beteenden. Jag drivs av värderingen att alla människor innerst inne är lika – oavsett religion, sexuell läggning eller kön. Kultur i alla dess former kan sprida den kärlek vi människor världen över längtar efter, säger Sara.

Sara Sommerfeld är skådespelare med ett 50-tal film-, tv- och scenproduktioner i ryggen, inklusive Guldbaggenominering och pris för Bästa kvinnliga skådespelare. 2023 debuterade Sara som dramatiker med soloshowen ”Show Bizniz” på Dramatens Stora scen, och föreställningen ger sig ut på Sverigeturné under 2024–25. I höst planerar SVT att visa ”Saras resa”, en dokumentärfilm om hur Sara skapat föreställningen. Sara bor i Stockholm med man och två barn och kombinerar idag skådespeleriet med manusförfattande och regi samt arbetar som kommunikationscoach. Besök gärna hennes hemsida där även turnédatum återfinns.

ISBN 9789189740426 | Utkommer 17 september

Presskontakt:
Varmt välkommen att med intervju- eller recexförfrågan kontakta SCHYTTBERG PR: jenny@schyttberg.se |
0706-24 30 23

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se