The Book Affair går mot strömmen och ökar kraftigt inom fackböcker 2023

Förläggarföreningen släppte i fredags den officiella topplistan för 2023 års mest sålda böcker i Sverige. På listan för facklitteratur står The Book Affair bakom inte mindre än 4 böcker på topp-10, vilket är mer än någon annan aktör i branschen. Årets näst mest sålda fackbok Glukosrevolutionen ges ut i nära samarbete med Your Life Books.

The Book Affair grundades 2018 och har på kort tid etablerat sig som en av ”snabbväxarna” i branschen. År 2022 ökade omsättningen med 79 procent. Även 2023 innebar en kraftfull tillväxt med en rad topplisteplaceringar. Av totalt 19 utgivna böcker hamnade 9 av dessa på Förläggarföreningen topp 100.

– Vår stora framgångsfaktor är den attraktiva samarbetsmodell som vi hela tiden trimmar och förbättrar tillsammans med våra upphovspersoner. I höstas stod verkligen alla stjärnor rätt och vi är otroligt tacksamma för alla författare som vågat satsa på en nyskapande, ömsesidig bokaffär, säger Adam Dahlin, förlagschef på The Book Affair.

The Book Affair utmanar förlagsbranschen med en omvänd affärsmodell som ger större flexibilitet kring rättigheter och högre intäkter till upphovspersonen vilket har varit särskilt lyckosamt för författare med egna stora kanaler. Utgivningen är medvetet ganska liten för att kunna satsa helhjärtat på varje enskild bok. Förlaget arbetar både strategiskt och operativt tillsammans med utvalda experter inom förläggeri, försäljning, marknadsföring och PR.

– Jag har med egna ögon sett hur vitaliserande det är med författaren som medproducent och vilken gemenskap det skapar. Det blir ett närmast explosivt samarbete när det funkar som bäst, fortsätter Adam Dahlin.

De böcker som är med på topp-10-listan är följande:
#2 - Jessie Inchauspé, Glukosrevolutionen (Your Life Books)
#5 - Charlotte Kalla/Johan Esk – Skam den som ger sig
#8 - David JP Philips – Sex substanser som förändrar ditt liv
#10 - Åsa Vikman – Handbok för högkänsliga

För mer information, vänligen kontakta:
Adam Dahlin förlagschef, tel: 0765-261073
Alexandra Torstendahl, vd, tel: 0708-754156

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare
marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal. Förlaget grundades 2018 av
Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och
entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se