ThorenGruppen har genomfört handlingsplanen efter kritiken: Yrkesgymnasiet i Stockholm får beröm

Report this content

Yrkesgymnasiet i Huddinge och Stockholm fick skarp kritik från Skolinspektionen, elever och föräldrar för brister i lokaler och undervisning i början av året. Uppstartsproblemen för skolorna ledde till att en omfattande och akut handlingsplan togs fram av ThorenGruppen som driver skolorna.

– Vårt fokus har varit att trygga elevernas skolgång. Vi har nu lyckats genomföra en stor del av handlingsplanen och kommit tillrätta med flera av problemen, men vi arbetar vidare för att ytterligare höja kvalitén på undervisningen, förklarar Raja Thoren, grundare och ägare av ThorenGruppen.

ThorenGruppen startade två nya Yrkesgymnasier i Stockholm samtidigt hösten 2010 och drabbades då av flera uppstartsproblem, bland annat kunde inte undervisningslokalerna i Huddinge användas och man saknade praktikplatser. Kritiken från Skolinspektionen och elever tog man på allra största allvar, och skolan satte omedelbart igång flera olika handlingsplaner för att åtgärda problemen i samråd med elever och föräldrar.

Nu går undervisningen åter på högvarv i båda Yrkesgymnasierna, de nya lokalerna i Huddinge är igång sedan den 7 mars, nya lärare och rektor är på plats och många av de punkter som Thorengruppen lovade att åtgärda fungerar.

Elever och föräldrar är positiva till förändringen på skolan, som i april åter inspekterades av Skolinspektionen, där resultatet blir offentligt under juni månad. En av reaktionerna kom den 3 maj i form av ett spontant mail från en pappa till en elev på Elprogrammet på Yrkesgymnasiet på Kungsholmen. Vi citerar:

”Som förälder är det kul att konstatera att ni lyckats gå vidare ur den senaste tidens svårigheter. Jag är gärna den förste att erkänna att jag tvivlat många gånger på vägen (och har svurit några ramsor över skolledningen..) men det känns verkligen som att ni har lyckats vända skutan, härligt!”

”I övriga delar/ämnen känns det också tryggt och bra, samtliga lärare verkar engagerade, sänder ut positiva signaler. Fortsätt i samma stil. ”

– Vi är givetvis glada över att våra insatser har gett resultat och att eleverna börjat återfå förtroendet för skolan och glädjen i undervisningen. Men vi har fortfarande en bit kvar, bland annat arbetar vi nu för att stärka det pedagogiska ledarskapet. Vi är mitt inne i en rekryteringsprocess av rektorer och behöriga lärare.  Vi fortsätter att genomföra fler punkter i förbättringsplanen och på att öka kvalitén i undervisning och verksamhet, förklarar Raja Thoren.

För mer information, kontakta Christine Rosencrantz, personal- och informationschef ThorenGruppen, 076-877 19 00

ThorenGruppen driver idag fem Yrkesgymnasier samt nio affärsgymnasier med högskoleförberedande program i Sverige. Verksamheten startade 1999 i Umeå. ThorenGruppen AB är ett av Sveriges största och mest expansiva utbildningsföretag med inriktning på lärande och kompetensutveckling på individ- och organisationsnivå. Raja Thorén är VD och ensam ägare. För mer information www.thorengruppen.se

Taggar: