Thule Group AB (publ) publicerar omräknad tidigare opublicerad finansiell data på grund av försäljningen av snökedjedivisionen

Med anledning av att Thule Group i september 2015 sålde sin snökjedjedivision publiceras omräknad, tidigare opublicerad, finansiell data (nettoomsättning, underliggande EBIT och rörelseresultat) för koncernen för åren 2011 – 2015.

Omräkningen av den historiska finansiella informationen nedan är hänförlig till om-klassificeringen av snökedjedivisionens nettoresultat som en avvecklad verksamhet i resultaträkningen.

Thule Group, exklusive avvecklad verksamhet

Helår 2015 2014 2013 2012 2011
Försäljning, Mkr 5 320 4 556 4 153 4 004 3 813
Underliggande EBIT, Mkr 850 718 586 482 490
Rörelseresultat (EBIT), Mkr 825 644 517 453 467
2015 2014
Kvartal okt-dec jul-sep apr-jun  jan-mar okt-dec jul-sep apr-jun  jan-mar
Försäljning, Mkr 980 1 343 1 689 1 309 900 1 182 1 420 1 054
Underliggande EBIT, Mkr 48 223 374 206 34 195 321 168
Rörelseresultat (EBIT), Mkr 44 208 370 203 -15 173 322 165

I ovanstående material är sedan tidigare följande perioder publicerade:

• Kvartalssiffror juli – september 2015 och 2014 publicerades den 4 november 2015, i samband med delårsrapport för kvartal tre 2015.
  • Kvartalssiffror oktober – december 2015 och 2014, samt helårssiffror 2015 och 2014 publicerades den 15 februari 2016 i samband med bokslutskommunikén för 2015.

Avvecklad verksamhet för räkenskapsåren 2011 – 2015 består, utöver snökedjedivisionen, även av släpvagnsverksamheten (Trailers) som avyttrades i maj 2014 och dragkroks-verksamheten (Towing) som avyttrades i november 2014.

Uppgifter finns också tillgängliga på www.thulegroup.com/sv/finansiell-statistik

Den omräknade finansiella informationen har inte reviderats eller varit föremål för någon översiktlig granskning och ska inte bedömas fristående eller anses ersätta Bolagets finansiella rapporter som framtagits i enlighet med IFRS.

Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt, säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man lever ett aktivt liv.
Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två segment: Outdoor&Bags (så som utrustning för cykel-, vatten- och vintersporter, takboxar, cykel- och, barnvagnar, joggingvagnar, dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och annan digital utrustning), samt Specialty (verktygs- och utrustningslådor för pick-up-bilar).
Våra produkter säljs på 139 marknader över hela världen. Vi är drygt 2 000 anställda som arbetar på nio fabriker och fler än 35 försäljningskontor.
Försäljningen under 2015 uppgick till 5,3 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com