Energisektorn behöver skynda på digitaliseringen

”Data är nyckeln till nya affärer - företagen måste omfamna digitaliseringen”, slog Kimmo Alkio, vd på IT-tjänsteföretaget Tieto, fast på konferensen Framtidens elmarknad som arrangerades av Dagens Industri under onsdagen. I sitt anförande, ”Vad innebär digitalisering för elmarknad och affär”, gav Kimmo Alkio exempel på hur nya teknologier och kundbehov ritat om kartan för energisektorn och underströk att det nu är hög tid för branschen att ta steget på allvar i en tid då ständig affärsförnyelse är en nödvändighet.

Tietos vd Kimmo Alkio var, tillsammans med bland andra energiminister Ibrahim Baylan och Energimarknadsinspektionens generaldirektör Anne Vadasz Nilsson, en av huvudtalarna på konferensen Framtidens elmarknad som Dagens Industri anordnade på Grand Hôtel i Stockholm under onsdagen den 13 april.

– Energibranschen står i likhet med andra sektorer inför ett paradigmskifte, vilket gör att behovet av nya affärsstödjande IT-lösningar, innovationssamarbeten och ekosystem ökar kraftigt. I takt med en allt snabbare digitalisering av samhället kommer gränserna mellan olika branscher och marknader allt mer att suddas ut, vilket skapar intressanta möjligheter för framtida affärer inom helt nya områden, sa Kimmo Alkio.

Utmaningarna för företagen i energibranschen är fler än på många decennier, i form av ökad konkurrens, fallande priser, ökade hållbarhetskrav och minskade marginaler. Precis som inom många andra branscher sätts en stor del av hoppet till digitaliseringen.

Under sitt anförande gav Kimmo Alkio flera exempel på hur digitaliseringen revolutionerat andra branscher och hur kundernas behov och förväntningar drivit fram innovation på företagen. Som ett resultat har helt nya affärsområden och samarbeten växt fram, en utveckling som även skyndats på av ny teknologi och konsumenternas vilja att ta till sig nya tjänster allt snabbare. I framtiden kommer innovationscykeln ske ännu fortare, effektivare och smartare.

– Vi är i ett skede i den digitala tidsåldern där företag pressas att ständigt förnya sig själva och snabbt anpassa sig till ny teknologi. Nu behöver de större företagen och organisationerna inom energibranschen visa mod och beslutsamhet för att ta nästa steg i digitaliseringen. De måste omfamna en företagskultur där de ständigt testar nya teknologier, även i mindre skala, och söker nya samarbeten – precis som startups gör i stor utsträckning, sa Kimmo Alkio.

Innovationer som smarta elmätare, mikroproduktion och mobiltjänster som förbättrar kundupplevelsen är redan på frammarsch inom branschen. I takt med digitaliseringens framfart ökar efterfrågan för datadrivna innovationer ytterligare, vilket öppnar för nya affärsmodeller, produkter och skalbara tjänster. Ett område där Tieto ser stora utvecklingsmöjligheter är så kallad ”kognitiv intelligens”, en kombination av artificiell intelligens och beslutsfattande i realtid.

– Idag är det ungefär en procent av stora och mellanstora företag globalt som använder sig av kognitiv intelligens. Vi förväntar oss att närmare hälften av dem år 2020 använder kognitiv intelligens för att stärka sin affär och förbättra kundupplevelsen. Fokus på data och prognostisering i realtid kommer också att bli allt viktigare, konstaterade Kimmo Alkio.

Tieto arbetar idag med ett hundratal kunder inom den nordiska energisektorn, däribland Vattenfall, Göteborg Energi, Hafslund och Fortum.

För mer information, vänligen kontakta:

Cristina Petrescu, chef för energisektorn, Tieto
tel: 070 340 07 65. e-post: cristina.petrescu[at]tieto.com

Mikko Viitala, kommunikationsansvarig, Tieto Sverige
tel: 072 242 1618, e-post: mikko.viitala[at]tieto.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem.
www.tieto.com

Taggar: