Haninge, Nynäshamn och Södertälje förlänger IT-driftavtal med Tieto

Södertörnskommunerna Haninge, Nynäshamn och Södertälje förlänger sitt gemensamma avtal om IT-drift med Tieto. Avtalet är värt omkring 120 miljoner kronor och sträcker sig fram till mars 2018.

Tieto har sedan 2011 utvecklat de tre kommunernas plattformar för att förenkla IT-användningen och tillgodose behoven hos såväl kommunernas medarbetare som medborgarna.

− Vi är mycket nöjda med Tietos leverans. Avtalsförlängningen görs för att säkerställa IT-produktionen och vidareutveckla driftstjänster och funktioner för IT inom alla våra tre kommuner som har likartade behov, säger Jeanette Thorell, IT-chef i Haninge kommun.

Med det nya avtalet vill de tre kommunerna fullfölja den strategiska inriktningen att övergå från traditionell IT-drift med egna serverhallar till mer renodlade köp av tjänster och funktioner.

Tietos åtagande är en totalleverans med helhetsdrift inom IT. Bland annat ingår kapacitets- och serverdriftstjänster, drift av arbetsplatser och nätverk, servicedesk och konsultation inom IT/infrastrukturfrågor.

− Det gläder mig att de tre kommunerna ger oss fortsatt förtroende, så att vi tillsammans kan fortsätta att utveckla samarbetet. Det understryker vår starka position i den offentliga sektorn och ger oss möjlighet att vara en del av den framtida utvecklingen för Sveriges kommuner, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor i Sverige, Tieto.

De tre Södertörnskommunerna valde att teckna avtal tillsammans för att uppnå samordningsvinster och stötta varandra i ett läge när förväntningarna på flexibla IT-tjänster blir allt högre från såväl regeringen som den egna verksamheten och kommuninvånarna.

− Tieto är en stabil och innovativ driftpartner. Samarbetet hittills har gett oss en bra grund för ytterligare moderniseringar inom IT. Med avtalsförlängningen är vi redo att möta framtida krav på exempelvis ökad tillgänglighet och service från våra kunder, säger Jeanette Thorell.

Mats Brandt, chef offentlig sektor, Tieto Sweden
telefon: 070 530 33 25, e-post: mats.brandt[at]tieto.com

Tobias Rennemark, kundansvarig, Tieto
telefon: 070 9921150, e-post: tobias.rennemark[at]tieto.com

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

Haninge, Nynäshamn och Södertälje är tre expansiva kommuner på Södertörn söder om Stockholm, med sammanlagt närmare 200 000 invånare.
www.haninge.se, www.nynashamn.se, www.sodertalje.se.

Taggar: