Rekordresultat och fortsatt tillväxt för Tieto

Tietos kärnverksamhet inom IT-tjänster går fortsatt starkt, med en organisk tillväxt på 3 procent för det fjärde kvartalet 2015. Vinstmarginalen blev 13 procent och det totala rörelseresultatet, exklusive engångsposter, ökade till 51,4 (44,4) miljoner euro. Det visar den kvartalsrapport som Tieto publicerade under torsdagen den 4 februari 2016.

Uppgången förklaras till stor del av ökad automatisering inom Tieto samt av den positiva utvecklingen inom framförallt de industrispecifika lösningarna. I Sverige är det särskilt utvecklingen inom bank- och försäkringsrelaterade lösningar som står ut, med 18 procents tillväxt jämfört med samma period föregående år. Även verksamheten inom offentlig sektor går fortsatt starkt med en tillväxt på 13 procent för de industrispecifika lösningarna under kvartalet.

- Det är väldigt goda nyheter i en tid då många branscher, inte minst bank- och försäkringssektorn, genomgår omvälvande förändringar som öppnar nya möjligheter. Under året har vi tillsammans med våra kunder lagt i en högre växel, med flera stora affärer och strategiskt viktiga partnerskap som skapar nya lösningar och driver digitaliseringen i Norden, säger Per Johanson, Sverigechef och chef för affärsområdet Financial Services på Tieto.

Under sommaren förvärvade Tieto norska Software Innovation, ett ledande bolag inom dokument- och ärendehanteringslösningar i Norden. Förvärven av finska Smilehouse och svenska konsultbolaget Imano har även stärkt koncernens verksamhet inom digitala kundupplevelser respektive pappers- och skogsindustrin. Tieto rekryterade drygt 200 nya medarbetare i Sverige under 2015.

- Det är glädjande att se den mycket starka utvecklingen och det bästa resultatet på många år för Tieto. Investeringarna i ökad automatisering och i våra tillväxtområden tillsammans med de förvärv vi gjort under året har redan gett positiva resultat och kommer att ytterligare öka vår konkurrenskraft på sikt. Med den nya kompetensen och de många rekryteringar till nya tjänsteområden vi gjort kommer vi att stå ännu starkare framöver, säger Kimmo Alkio, VD och koncernchef på Tieto.

Vid årsskiftet lanserade Tieto en ny intern startup inom IT-säkerhet, Tieto Security Services, som kommer att vara ett av företagets prioriterade tillväxtområden framöver. Satsningen är nära kopplad till bland annat den snabba utvecklingen inom molntjänster, som spelar en fortsatt viktig roll i kundernas modernisering – omsättningen för Tietos molntjänster ökade med 65 procent under året.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Johanson, Sverigechef och chef för Financial Services, Tieto
telefon: +46 76 821 20 29, e-post: per.johanson[at]tieto.com

Mikko Viitala, kommunikationsansvarig, Tieto Sverige
telefon: +46 72 242 1618, e-post: mikko.viitala[at]tieto.com

För att läsa hela rapporten för fjärde kvartalet 2015, besök Tietos hemsida:

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Taggar: