Stark uppgång för Tietos IT-tjänsteverksamhet i Sverige

Tietos IT-tjänsteverksamhet går fortsatt framåt i Sverige, med 5 procents tillväxt i lokal valuta under tredje kvartalet 2015. Särskilt stark har utvecklingen varit för de industrispecifika lösningarna inom bank- och försäkringssektorn och offentlig sektor, som visade en tillväxt på 18 respektive 8 procent. Det visar den kvartalsrapport som Tieto publicerade under torsdagen den 22 oktober 2015.

- Det har varit en stark utveckling för vår IT-tjänsteverksamhet. Digitaliseringen går snabbt i en rad olika branscher, med allt större fokus på kundupplevelsen och ökad automatisering och standardisering som följd. Vi har vunnit många viktiga uppdrag inom dessa områden i Sverige och kommer även framöver att ha en nyckelroll i utvecklingen av framtidens IT-tjänster, säger Per Johanson, Sverigechef på Tieto.

För hela koncernens kärnverksamhet inom IT-tjänster uppgick tillväxten i lokala valutor till 5 procent för tredje kvartalet. Rörelseresultatet var detsamma som under föregående kvartal, 36,8 (36,8) miljoner euro. Tietos totala rörelseresultat minskade något till 38,6 (41,3) miljoner euro. Resultatet har påverkats av investeringar i nya tjänsteområden med tillhörande rekryteringar och kompetensskifte.

- Det gångna kvartalet har varit framgångsrikt för Tieto med den högsta tillväxten inom IT-tjänster på flera år. Det, tillsammans med en stark orderingång under perioden, visar vår nuvarande konkurrenskraft på marknaden. Jag är övertygad om att våra fortsatta investeringar på ökad automatisering och nya tjänsteområden med tillhörande rekryteringar kommer att ytterligare bidra till vår förnyelse och stärka vår ställning som en ledande aktör i digitaliseringen av företag och organisationer i Norden, säger Kimmo Alkio, VD och koncernchef för Tieto.

Det land som visat starkast uppgång är Norge, med en organisk tillväxt på 8 procent i lokal valuta under kvartalet. I september slutförde Tieto även förvärvet av Software Innovation, ett ledande nordiskt mjukvaruföretag inom Enterprise Content Management (ECM). Affären stöttar Tietos tillväxtambitioner i Norden genom att utöka den produktdrivna verksamheten och fördjupa koncernens närvaro i Norge.

Även tillväxten inom koncernens molntjänster fortsätter. Omsättningen ökade med 45 procent under det tredje kvartalet. Satsningar på nya tjänster sker med lanseringen av bland annat nya automatiserade lösningar för hantering av applikationer (TECO) och databaser (Tieto Dynamic Landscape) via molnet. Tieto är den största leverantören av molntjänster i Norden och år 2020 förväntas cirka 80 procent av omsättningen inom IT-driftstjänster (Managed Services) komma från molntjänster.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Johanson, Sverigechef och affärsområdeschef för Financial Services, Tieto
tel: 076 821 2029, e-post: per.johanson[at]tieto.com

Mikko Viitala, kommunikationsansvarig, Tieto Sverige
telefon: +46 72 242 1618, e-post: mikko.viitala[at]tieto.com

För att läsa hela rapporten för tredje kvartalet 2015, besök Tietos hemsida:

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Taggar: