Starkt första kvartal för Tieto – industrispecifika lösningar driver tillväxt

Året har börjat starkt för Tieto, med en tillväxt på 6 procent för IT-tjänsteverksamheten under det första kvartalet 2016. Särskilt positiv har utvecklingen varit inom de industrispecifika lösningarna, som visar en tillväxt på 13 procent och är en viktig del i Tietos ambition att utöka den mjukvarudrivna verksamheten. Det visar den kvartalsrapport som Tieto publicerade under tisdagen den 26 april 2016.

Lönsamheten för IT-tjänsteverksamheten förbättrades och rörelseresultatet, exklusive engångsposter, ökade till 29.1 (24.2) miljoner euro. För koncernen som helhet blev resultatet 31.5 (30.7) miljoner euro.

- Vi har haft en bra start på året med ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet inom IT-tjänster. Särskilt glädjande är den starka utvecklingen för vår mjukvarudrivna verksamhet och att vi växer snabbare än marknaden inom flera områden. Det är viktigt för att nå vårt mål om att vara kundernas förstahandsval för affärsförnyelse. Tillsammans med de ökade investeringarna på innovation och tillväxt öppnar det nya möjligheter för oss och våra kunder, säger Kimmo Alkio, VD och koncernchef för Tieto.

Med sin nya strategi för åren 2016-2020 som lanserades nyligen avser Tieto att öka sin marknadsandel i Norden. Särskilt fokus ligger på Sverige, där tillväxten inom IT-tjänster blev 8 procent med industrispecifika lösningar inom offentlig sektor (+18 %) och bank- och försäkringssektorn (+14 %) som de starkaste områdena under kvartalet.

Tillväxten har stärkts med fjolårets förvärv av Norgebaserade Software Innovation, finska Smilehouse och svenska Imano, vilka påverkat verksamheten och försäljningen positivt under inledningen av året.

Molntjänster var det snabbast växande affärsområdet under kvartalet, med en tillväxt på 72 procent jämfört med motsvarande period förra året. Tietos startup inom digital kundupplevelseutveckling, Customer Experience Management, visade en tillväxt på 31 procent för kvartalet.

- Vi är mitt i en spännande tillväxtfas där digitaliseringen driver fram nya affärsmöjligheter inom både offentlig och privat sektor. Data är nyckeln till nya affärer och framtidens tjänster skapas via innovationssamarbeten i ekosystem tillsammans med kunder och partners. Den starka utvecklingen för våra industrispecifika lösningar och molntjänster ger oss en stark position inför framtiden, säger Per Johanson, Sverigechef på Tieto.

Per Johanson, Sverigechef och chef för Financial Services, Tieto
tel: 076 821 20 29, e-post: per.johanson[at]tieto.com

Mikko Viitala, kommunikationsansvarig, Tieto Sverige
tel: 072 242 1618, e-post: mikko.viitala[at]tieto.com

För att läsa hela rapporten för första kvartalet 2016, besök Tietos hemsida:

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i cirka 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Taggar: