Tieto investerar i säkra moln- och datacentertjänster

Den allt snabbare digitaliseringstakten gör att mängden data som skickas och lagras ständigt ökar. Tieto investerar för att möta efterfrågan på säkra datacenter och molntjänster i Norden, bland annat genom att etablera datacenterverksamhet i Norge. Målet är att driva moderniseringen av IT-infrastruktur och applikationer och hjälpa kunder att skapa nya datadrivna affärer.

Den enorma ökningen av data som skickas och lagras, tillsammans med utökad lagstiftning som exempelvis EU:s nya dataskyddsförordning GDPR, gör att allt fler företag och organisationer efterfrågar transparens kring hur och var deras data lagras.

För att möta det ökade behovet av lokala molntjänster har Tieto ingått ett avtal med datacenteroperatören Green Mountain, vilket gör att Tieto nu kan erbjuda lokala, säkra och högkvalitativa datacenterlösningar till kunder i både offentlig och privat sektor i Norge. Datacentret är beläget i ett bergrum i Stavanger och har tidigare använts av NATO för högsäkerhetsförvaring av ammunition.

- På många sätt är data ”den nya oljan” och vi ser att efterfrågan på lokala och säkra datacenter- och molntjänster ökar. Vår leverans baseras på en hybridmodell där säkra lokala molntjänster och globala publika molntjänster kombineras för att driva moderniseringen av applikationer och infrastruktur. Det nya avtalet är ett viktigt steg i att hjälpa våra kunder att förnya sin affär och i att stärka vår tillväxt i regionen, säger Ari Karppinen, chef för Managed Services på Tieto.

Tietos molntjänster används idag av fler än 150 storföretag och organisationer i Norden.  Datacentren, varav två i Sverige, erbjuder högsta möjliga säkerhet för lagring av affärskritisk information samtidigt som miljösmarta IT- och energilösningar nyttjas för driften. Det nya datacentret i Stavanger drivs enbart på förnybar energi genom att det använder den intilliggande fjorden för nedkylning.

Marknaden för att transformera infrastruktur, affärsplattformar och applikationer till skalbara och flexibla molnmiljöer växer kraftigt i takt med att kunder inom olika branscher letar efter nya sätt att reducera kostnader, öka flexibiliteten och snabba på innovationstakten. Under det första kvartalet 2016 ökade Tietos intäkter från molntjänster med 72 procent, vilket gör affärsområdet till det snabbast växande inom företaget.

Tietos årliga investeringar huvudsakligen kopplade till datacenter uppskattas även fortsättningsvis ligga på mellan tre och fyra procent av intäkterna.

För mer information, vänligen kontakta:

Ari Karppinen, chef Managed Services, Tieto
tel: +358 20 727 1137, e-mail: ari.karppinen[at]tieto.com

Tieto
vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Taggar: