Tieto lanserar ny tjänst – automatiserar applikationshantering via molnet

Tieto lanserar idag en ny molntjänstplattform som hjälper företag och organisationer att avsevärt korta tiden som krävs för att få ut nya tjänster på marknaden – och samtidigt minska kostnaderna med 20 procent. Den automatiserade lösningen har utvecklats i nära samarbete med ledande nordiska storföretag.

Tietos nya molntjänstplattform, Tieto Enterprise Cloud Orchestrator (TECO), innebär ett helt nytt sätt för företag och organisationer att hantera applikationer och leverera tjänster till slutanvändare. Lösningen ger möjlighet att utveckla och implementera nya digitala produkter, tjänster och uppdateringar snabbare och mer flexibelt än tidigare. Plattformen automatiserar hanteringen av applikationer och implementering av nödvändig IT-infrastruktur, från början till slut. På så vis kan företagen industrialisera sin IT och digitalisera sin verksamhet på ett effektivt sätt.

- I takt med att samhället digitaliseras förändras även våra behov och beteenden. Kunder förväntar sig hela tiden nya tjänster som ger en bättre upplevelse och som finns tillgängliga när som helst, på det sätt de själva föredrar. TECO kommer att förändra sättet som företag utvecklar och hanterar applikationer på. Lösningen gör det möjligt för dem att förnya sig snabbare, utveckla nya tjänster till en lägre kostnad och optimera sin affär, säger Ari Karppinen, chef för Managed Services på Tieto.

Sparar tid och kostnader – applikationer kan lanseras på minuter istället för månader

Den nya lösningen gör det möjligt att integrera traditionella IT-system med molntjänster på ett optimalt sätt. TECO bygger på öppna, standardiserade gränssnitt (API) som gör att kunden kan använda sig av applikationer som redan finns tillgängliga i olika ekosystem. Via en självbetjäningsportal kan kunden beställa, styra och följa sin IT-applikationsstruktur i realtid och göra nya uppdateringar tillgängliga för slutanvändare i ett ögonblick. Processer som förr kunde ta veckor eller till och med månader kan nu automatiseras och genomföras på bara några minuter.

- Pilotkunder som använt TECO har ökat sin effektivitet inom utveckling med 40 procent och minskat sina IT-kostnader med i genomsnitt 20 procent, säger Ari Karppinen.

TECO är det senaste tillskottet i Tietos växande utbud av digitaliserings- och molntjänster. Molntjänster är det snabbast växande affärsområdet på Tieto, och år 2020 förväntas cirka 80 procent av omsättningen inom Managed Services komma från molntjänster. Tieto är den största leverantören av molntjänster i Norden.

För mer information, kontakta:

Ari Karppinen, chef Managed Services, Tieto
tel: +358 20 727 1137, e-post: ari.karppinen[at]tieto.com

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Taggar: