Tieto levererar ett stort affärssystem baserat på Dynamics AX till Quant

Quant, tidigare ABB Full Service, en global ledare inom industriella underhållstjänster har valt Tieto som samarbetspartner för att modernisera sina system. Tieto skall leverera en omfattande samordning av flera affärssystem till en enda integrerad lösning. Avtalet är värt 3 miljoner euro.

Tieto kommer att migrera och integrera 16 av Quants system för Enterprise Resource Planning (ERP) till ett konsoliderat system baserat på Microsoft Dynamics AX. Den nya lösningen kommer att stödja Quants användare i 26 länder och förbättra säkerheten-, produktionen och utrustningsprestandan för mer än 300 anläggningar världen över.

”Vi valde Tieto eftersom vi behövde en engagerad, kunnig och global samarbetspartner för systemintegration som kan säkerställa att våra affärsprocesser effektivt separeras från vår tidigare ägare och snabbt sättas i drift till en ny, stabil och konsoliderad lösning", säger Roger Axelsson, CFO på Quant.

Arbetet med projektet har redan startat och den globala lanseringen är planerad till den andra halvan av 2015. Projektet skall slutföras i mitten av 2016.

”Vi är glada att stödja Quant i deras stora affärssystemintegration samt deras framtida tillväxt inom industriellt underhåll. Tieto har utvecklat lösningar för industriella tjänster och vi kan även erbjuda nya element för service verksamhet för att förbättra möjligheterna med Internet of Things. I den digitaliserade världen med integrerade system och uppkopplade maskiner och enheter är IT en vital del för framtida framgång”, säger Jaakko Tapanainen, ansvarig för Manufacturing Industry Sector på Tieto.

Quant, som tidigare hette ABB Full Service, köptes upp av den privata aktiefonden Nordic Capital Fund VIII i slutet av 2014. På grund av förvärvsregler var Quant tvungenatt överföra sina affärsprocesser från ABB:s SAP ERP till Microsoft Dynamics AX ERP-lösningen senast i slutet av 2016.

”Detta är ett stort godkännande för vår Dynamic AX-organisation i Sverige”, säger Arne Thor, försäljningschef på Tieto. ”Det understryker även vår förmåga att leverera snabba, pålitliga och kvalitativa tjänster inom mycket kort tidsram.”

För mer information, vänligen kontakta:

Arne Thor, försäljningschef, Tieto, arne.thor[at]tieto.com, +46 72 5454 015

Jaakko Tapanainen, Vice President, Manufacturing Industry Sector, Tieto, jaakko.tapanainen[at]tieto.com, +358 40 543 6367

Roger Axelsson, CFO, Quant, roger.axelsson[at]quantservice.com

TIETO CORPORATION

DISTRIBUTION

Nyckelmedia, branschmedia

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Quant är den globala ledaren inom industriellt underhåll. I över 25 år har vi förverkligat våra kunders fulla potential inom underhåll. Våra medarbetare gör skillnad, oavsett om det gäller att implementera överlägsna säkerhetsrutiner eller bygga upp en riktig underhållskultur för att optimera underhållskostnaderna och förbättra anläggningens prestanda. Quant har sitt huvudkontor i Stockholm och tillhandahåller tjänster till mer än 300 anläggningar runt om i världen.

Taggar: