Tieto levererar Microsofts molnbaserade rösttjänster till kunder i Norden

Tieto har gått med i Microsofts partnerprogram för Skype för företag och molnbaserade rösttjänster. Partnerskapet innebär att Tieto nu kan koppla anslutningar från det publika telenätet till Microsoft Office 365-tjänster i Norden, vilket ger kunderna högre produktivitet, betydande kostnadssänkningar och mer flexibla arbetssätt.

Tieto är en av de största tjänsteleverantörerna av Skype för företag (Skype for Business) i Norden med cirka 250 000 användare i regionen. Omkring 10 procent av dessa använder för närvarande Skype i anslutning till det publika telenätet. Med det fördjupade partnerskapet kan Tieto erbjuda och distribuera Microsofts molnbaserade rösttjänster till befintliga och nya kunder i hela Norden, inklusive teknisk implementering, felsökning och kundtjänst.

- Vi är mycket nöjda med att stärka vårt ekosystem med det utökade partnerskapet med Microsoft. Rösttjänster som utgår från det publika molnet kommer att förändra branschen globalt. Det pågår en omfattande omvandling på marknaden, där programvaru- och tjänsteleverantörer i allt större utsträckning axlar rollen som tidigare innehades av teleoperatören. Övergången till molnet är nyckeln till mer effektiva och flexibla arbetssätt som hjälper kunderna att förnya sin verksamhet, säger Sari Aumo, affärsutvecklingschef för Microsofts molntjänster och plattformar på Tieto.

Med sin omfattande erfarenhet som leverantör av kommunikations- och samarbetstjänster (Unified Communications) och som officiell leverantör av Microsofts molnlösningar kan Tieto nu erbjuda rösttjänster som del av en helhetslösning inklusive licenser, full service och global leveranskapacitet.

- Mobilt och molnbaserat är ledorden. Vi vill ta alla produkter till det publika molnet och molnbaserade rösttjänster är ett steg på vägen. Tietos erfarenhet, kundkännedom och leveranskapacitet kommer att hjälpa våra nordiska kunder att utveckla de sätt de samarbetar och gör affärer på, säger Sarita Kamppinen, senior affärsutvecklingschef på Microsoft.

De nya rösttjänsterna bygger på Microsoft Office 365 och är en tillökning i Tietos växande utbud av digitaliserings- och molntjänster. Molntjänster är det snabbast växande affärsområdet inom Tieto, som är den ledande leverantören av molntjänster i Norden.

För mer information, kontakta:

Sari Aumo, affärsutvecklingschef, Microsoft and Productivity Platforms, Tieto
tel: +358 40 717 9941, e-post: sari.aumo[at]tieto.com

Tieto vill omsätta möjligheterna i den datadrivna världen till livslångt värde för människor, företag och samhället i stort. Vi har som mål att vara förstahandsvalet för kunder som vill förnya sina affärsverksamheter. Vi kombinerar vår mjukvara och våra tjänster med ett starkt driv för innovationssamarbeten och ekosystem. www.tieto.se

Taggar: