Tieto levererar värdepapperslösningar till Skandiabanken i Norge

Tieto har tecknat ett femårigt avtal om att leverera värdepapperslösningar till Skandiabanken ASA. Avtalet utgör ett viktigt steg för Skandiabanken som självständig norsk bank och stärker båda företagens fotfäste i Norge.

Skandiabanken lanserades i april 2000 som den första renodlade nätbanken i Norge, och listades på börsen i Oslo som en självständig bank i november 2015. Med Tietos lösningar kommer banken kunna erbjuda framtidsinriktade värdepapperstjänster till sina kunder och samtidigt säkerställa en effektivare och stabilare verksamhet. Det nya avtalet ger även möjlighet att bygga på funktionalitet för norska pensions-sparlösningar och business process outsourcing (BPO).

– Vi söker hela tiden efter bättre och mer effektiva lösningar så att vi kan ge våra kunder användarvänliga banktjänster. Innovativa, stabila och säkra IT-lösningar blir en allt viktigare del av bankverksamheten, och vi är därför glada över att kunna uppgradera våra värdepapperslösningar tillsammans med Tieto. Därmed kan vi fortsätta i rollen som den ledande utmanaren till de traditionella bankerna, säger Magnar Øyhovden, VD för Skandiabanken ASA.

Tieto erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom finanssektorn och är ledande på den nordiska värdepappersmarknaden. De stabila och säkra lösningarna följer gällande regelverk, så som kraven på ökad insyn, och kommer att stötta Skandiabankens ökade tillväxt genom att minska komplexiteten, kostnaderna samt öka möjligheten att snabbt lansera nya produkter på marknaden.

– Skandiabanken påbörjar en spännande resa som självständig bank i Norge och vi är väldigt glada för att få vara en del av den. Med hjälp av Tietos djupa kunskap om finansmarknaden och vår breda portfölj inom kapitalmarknaden kan vi hjälpa Skandiabanken ASA att även fortsatt kunna fokusera på sina nära kundrelationer, säger Christian Segersven, chef för försäkringssektorn på Tieto.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Segersven, chef för försäkringssektorn, Tieto.
tel: +358 50 311 2486, e-post: christian.segersven[at]tieto.com

Magnar Øyhovden, VD Skandiabanken ASA
tel: +47 959 40 038

Skandiabanken lanserades i april 2000 som den första renodlade nätbanken i Norge. Idag erbjuder banken ett stort urval av finansiella tjänster och produkter till privatpersoner och hushåll i Norge, inklusive betal- och korttjänster, sparande, investeringar och lån. Banken har inga filialer, och alla produkter och tjänster erbjuds direkt via den digitala plattformen, som är tillgänglig via ett brett spektrum av enheter. Vid slutet av 2015 hade Skandiabanken 380 731 kunder med aktiva konton med totala värden på NOK 65,6 miljarder. www.skandiabanken.no

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i nära 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Taggar: