Tieto och ICA Banken sluter outsourcingavtal inom värdepappershantering

Tieto har tecknat ett femårigt outsourcingavtal med ICA Banken om drift, system och back office-tjänster för bankens värdepappersverksamhet. Den nya helhetslösningen hanterar hela processen från order till avveckling av värdepapper.

Avtalet innebär att Tieto tar helhetsansvar för system, drift och förvaltning av ICA Bankens värdepappershantering (Software as a Service) och back office-tjänster (Business Process Outsourcing.)

– Vi är väldigt stolta över förtroendet från ICA Banken. Det faktum att vi tar helhetsansvaret för bankens administrativa tjänster, inklusive systemstöd och processhantering bekräftar vår roll som en långsiktig partner för våra kunder inom bank- och finansmarknaden, säger Vahid Zohali, chef för banksektorn på Tieto.

För mer information, kontakta:

Vahid Zohali, chef banksektorn, Tieto
tel: 073 725 22 00, e-post:
vahid.zohali[at]tieto.com

Karina Johannesen, kundansvarig, Tieto
telefon: 070 605 13 24, e-post karina.johannesen[at]tieto.com

Om ICA Banken
ICA Banken startade sin verksamhet 2001 och ingår i ICA Gruppen. Huvuddelen av verksamheten ligger i Borås och banken har sitt säte i Stockholm, Solna. Antalet anställda uppgår till drygt 300.
Banken har cirka 3,6 miljoner kunder i kundbasen varav ungefär 660 000 utnyttjar banktjänsterna. Närmare 600 000 kunder är innehavare av något av ICA Bankens bankkort.

Om Tieto
Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Taggar: