Tieto och Kammarkollegiet sluter nytt avtal om digitaliseringstjänster för offentlig sektor

Tieto har tecknat ett ramavtal med Kammarkollegiet gällande tjänster för informationsförsörjning och e-förvaltning inom offentlig sektor. Ramavtalet omfattar totalt sju leverantörer och beräknas vara värt sammanlagt cirka 400 miljoner kronor per år under de kommande fyra åren.

Avtalet träder i kraft i november 2015 och är en fortsättning på statens satsning för ökad digitalisering i samhället. Det möjliggör smidigare avrop och underlättar för kommuner, landsting och statliga myndigheter att köpa tjänster och programvaror.

Ett huvudområde för ramavtalet är e-arkiv samt dokument- och ärendehantering, som stödjer verksamheten och personalen i det dagliga arbetet och öppnar för nya tjänster för medborgare. Avtalet omfattar även molntjänster, programvaror och andra lösningar för fortsatt digitalisering av offentlig sektor.

Tieto har samarbetat med Kammarkollegiet i över tio år och bland annat levererat tjänster som förenklat medborgarnas och företagens dagliga kontakter med offentlig sektor, däribland utökade möjligheter att följa ett ärendes handläggning i en kommun eller hos en statlig myndighet.

- Det här blir en fortsättning på det arbete vi redan påbörjat inom ramarna för vårt tidigare samarbete. Vi är glada att offentlig sektor nu även fortsättningsvis får möjlighet att enkelt avropa tjänster och produkter och öka takten för sin digitalisering.  Det ger nya möjligheter till effektivare service för medborgarna, säger Mats Brandt, chef för offentlig sektor på Tieto i Sverige.

Genom uppköpet av Software Innovation tidigare i år kan Tieto erbjuda en ännu större bredd av tjänster och produkter för kommuner, landsting och myndigheter, inklusive den efterfrågade Public 360° - en standardiserad dokument- och ärendehanteringslösning skräddarsydd för offentlig sektor.

För mer information, kontakta:

Mats Brandt, chef offentlig sektor, Tieto Sverige
tel: 070 530 33 25, e-post: mats.brandt[at]tieto.com

Madeleine Rittner Chami, chef statliga myndigheter, Tieto Sverige
tel: 070-356 22 03, e-post: madeleine.rittner.chami[at]tieto.com

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och i Stockholm. www.tieto.com

Taggar: