Tieto tar Gota Media till molnet

Gota Media har valt Tieto som leverantör av IT-miljön till ett av bolagets mest kritiska affärssystem. Hela IT-miljön levereras som en privat molntjänst baserad på Tieto Cloud Server. Avtalet gäller i tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

– Tieto Cloud Server ger Gota Media flexibilitet och snabba driftsättningsmöjligheter, vilket behövs för att klara de tvära kasten på marknaden samt att vi alltid kan garantera att all Gota Medias data är lagrad i Sverige, säger Tord Johansson, IT-chef på Gota Media.

Tieto Cloud Server förenar med enkelhet och snabbhet de bästa egenskaperna i det publika och privata molnet. Kundens tekniker administrerar på egen hand servermiljön och kan därigenom enkelt göra kapacitetsförändringar så att olika affärsbehov tillgodoses direkt.

– Vi är stolta och glada över möjligheten att få arbeta med Gota Media eftersom det understryker vårt fokus på mediebranschen i Norden. Genom att flytta ett av sina mest kritiska affärssystem till molnet visar Gota Media tydligt att de önskar hålla sig i framkant av branschens snabba utveckling. Det visar också att Tieto Cloud Server är den optimala lösningen för den sortens omställning, med fokus på flexibilitet, kostnad och säkerhet, säger Mats Jadesköld, säljchef, Media Scandinavia på Tieto.

Molntjänster är den affärsverksamhet hos Tieto som vuxit snabbast under det gångna året. År 2020 väntas upp till 80 procent av Tietos omsättning inom Managed Services utgöras av molntjänster. Tieto är Nordens största leverantör av molntjänster.

För mer information, vänligen kontakta:

Mats Jadesköld, säljchef Media Scandinavia, Tieto Sweden
tel:
+46 (0)70 588 90 74mats.jadeskold[at]tieto.com

Tord Johansson, IT-chef, Gota Media
tel: +46 (0)33 700 09 31, tord.johansson[at]gotamedia.se

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på NASDAQ OMX i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

Gota Media är ett svenskt tidningsbolag som grundades 2003 och nu omfattar närmare 20 varumärken. Gota Media ägs till lika delar av stiftelsen Barometern i Kalmar och Tore G Wärenstams stiftelse i Borås. Ägarformen garanterar tidningarnas oberoende samtidigt som den ser till att företagets kapital används till utgivning och utveckling av tidningarna. Gota Media värnar starkt om den prenumererade morgontidningen och ser som sin uppgift att långsiktigt trygga den publicistiska verksamheten och samtidigt anpassa den till de kanaler och former som varje tid kräver. Mer information hittar du på www.gotamedia.se.

Taggar: