Tieto tar Hurtigruten till molnet

Norska Hurtigruten har valt Tieto som strategisk partner och leverantör av heltäckande IT-tjänster. Det nya avtalet innefattar drift av kommersiella och administrativa applikationer. Avtalet löper över tre år och beräknas vara värt upp till 130 miljoner kronor.

- Vi har varit nöjda med den hostingtjänst som Tieto levererat under de senaste fyra åren och det var naturligt för oss att vända oss till dem när vi nu är i behov av en ny IT-plattform. Ny teknik med dynamiska molntjänster är avgörande för att vi ska kunna nå våra expansiva tillväxtmål och Tieto har visat prov på moderna och kostnadseffektiva lösningar som kan hjälpa oss på den resan, säger Hans Jørgen Ellingsen, IT-chef på Hurtigruten ASA.

Tieto har ansvarat för driften av Hurtigrutens hemsida och bokningssystem sedan år 2011. Med hjälp av den nya molnbaserade lösningen ska företaget bygga en skalbar och säker IT-plattform som ger kunder och personal tillgång till verktyg för förenklad administration och effektivare verksamhet. Detta väntas ge bolaget bakom den populära båtlinjen kostnadsbesparingar på 20 procent. I avtalet ingår omfattande support till Hurtigrutens samtliga 12 båtar och kontor i sex länder.

- Vi är mycket nöjda med att ha fått förnyat förtroende från Hurtigruten. Avtalet stärker vår ställning på den norska marknaden och bekräftar konkurrenskraften i våra molntjänster. Genom att ta sina affärskritiska IT-system till molnet går Hurtigruten i bräschen för den tekniska och digitala utvecklingen i branschen, säger Christian Schøyen, landschef, Tieto Norge.

- Den pågående digitaliseringen förändrar förutsättningarna för affärsverksamheten. Företag måste vara flexibla för att snabbt kunna möta kundernas krav – därför kliver även allt fler över till molnet. Vårt samarbete med Hurtigruten under de senaste åren har gett oss djup förståelse för branschens framtida behov. Vi är glada över att få fortsätta arbetet med att göra Hurtigruten världsledande inom resande och upptäcktsfärder, säger Helene Helvik, affärsområdeschef, Tieto Norge.

För mer information, kontakta:

Christian Schøyen, landschef, Tieto Norge
tel +47 481 68 989, christian.schoyen[at]tieto.com

Helene Helvik, affärsområdeschef, Manufacturing, Retail & Logistics, Tieto Norge
tel:
+47 900 11 386, helene.helvik[at]tieto.com

Hans Jørgen Ellingsen, ICT Director, Hurtigruten ASA,
Tel: +47 971 67 966, hans.jorgen.eliassen[at]hurtigruten.com

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Hurtigruten ASA är ett norskt företag listat på Oslo-börsen (OBX) och har en årlig omsättning på 3,7 miljarder norska kronor (NOK). Företaget som driver båtlinjen Hurtigruten har cirka 1500 anställda och har en ledande position inom den norska turistnäringen. Hurtigruten ASA är den ursprungliga båtlinjen som gick längs kusten från 1893. Företaget fraktar varor, lokala passagerare och turister till 34 hamnar längs den norska kusten mellan Bergen och Kirkenes - varje dag året om. Hurtigrutens forskningsskepp MS Fram gör resor till Antarktis, Europa, Spetsbergen och Grönland. www.hurtigruten.com

Taggar: