Tieto tecknar partneravtal med Temenos - stärker digitalisering i banksektorn

Tieto har tecknat ett servicepartneravtal med Temenos, en global och marknadsledande mjukvaruleverantör åt banksektorn, om att leverera kärnbankslösningar i Norden och Baltikum.

Partnerskapet sammanför Tietos kunskap och erfarenhet av att tillhandahålla digitaliseringstjänster och lösningar för banksektorn med de standardiserade och marknadsledande metoder som Temenos erbjuder. Kombinationen av Temenos kärnbankslösning T24 Model Bank tillsammans med Tietos branschexpertis och lokala närvaro kommer att ge banker möjlighet att förenkla sin verksamhet och möta kundernas behov på ett snabbare sätt.

Digitaliseringen har varit prioriterad inom banksektorn i många år med investeringar som främst riktats mot front-end system. Nu börjar bankerna även satsa mer på att omvandla sina kärnbankssystem för att ta kundupplevelser och digitaliseringen till en ny nivå.

- Vi är glada att kunna tillkännage partnerskapet med Temenos. Det kompletterar Tietos nuvarande utbud och stärker ytterligare vår möjlighet att kunna leverera hela värdekedjan till våra kunder vilket gör att de kan fokusera på sin kärnverksamhet och bli mer konkurrenskraftiga, säger Vahid Zohali, chef för banksektorn på Tieto.

- Vi har sett en stark utveckling på den nordiska marknaden och partnerskapet med Tieto är ett naturligt steg för att stärka vår position i Norden och Baltikum. Genom att sammanföra Tietos kapacitet och omfattande erfarenhet med vår världsledande mjukvara kommer vi att ytterligare stärka vår förmåga att erbjuda Model Bank till marknaden, säger Steen Jensen, chef för Nordeuropa på Temenos.

För mer information, var vänlig kontakta:

Vahid Zohali, chef banksektorn, Tieto Sweden AB
tel: + 46 073 725 22 00, e-post: vahid.zohali[at]tieto.com

Kiran Farooque, Burson Marsteller, för Temenos
tel:
+44 207 300 6181, e-post: kiran.farooque[at]bm.com

Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Temenos Group AG (SIX:TEMN), med huvudkontor i Geneve, är en marknadsledande mjukvaruleverantör som hjälper banker och andra finansinstitut att omvandla sin verksamhet och ligga steget före en marknad i förändring. Mer än 2 000 företag över hela världen, inklusive 38 av dom 50 största bankerna, förlitar sig på Temenos för att bearbeta de dagliga transaktionerna åt mer än 500 miljoner bankkunder. Temenos kunder har visat sig vara mer lönsamma än sina jämlikar: under perioden 2008-2012 åtnjöt de i snitt 32 % högre avkastning på sina tillgångar, 42 % högre avkastning på eget kapital och ett förhållande mellan utgifter och intäkter som var 8,1 procentenheter lägre än hos banker som använde äldre program.

Taggar: