Tieto utvecklar ny digital kundupplevelse för FOREX Bank

FOREX Bank har valt Tieto för att utveckla och förnya kundupplevelsen i sina digitala kanaler. Avtalet omfattar ett nytt gränssnitt för internetbanken och en mobil bank med kompletta banktjänster. Den nya lösningen ger FOREX Bank en modern it-miljö med en heltäckande banklösning levererad som en tjänst. Avtalet kompletterar den kärnbankslösning från Tieto som har använts av FOREX Bank i sju år.

Den första fasen kommer att innehålla en ny nätbank, inklusive en ny webb och en mobil banktjänst. Senast våren 2015 ska FOREX Bank ha en helt ny digital banklösning på plats.

– Våra nya digitala lösningar kommer att ytterligare stärka bankdelen av FOREX Bank i Sverige, samtidigt som de stödjer vår marknadsledande position inom resevaluta i Norden. Tieto har konsekvent levererat god kvalitet i vår kärnbanklösning. Detta gjorde dem till vårt förstaval när vi ville uppdatera och förnya kundupplevelsen i våra banktjänster, säger Thomas Högväg, tillförordnad VD på FOREX Bank.

Konkurrensen kring optimering av kundupplevelsen kommer att accelerera under de kommande åren inom den nordiska banksektorn. Om kunderna inte får en bra upplevelse varje gång de interagerar med ett företag kommer de att söka efter andra alternativ. Vi är glada att väljas som partner till FOREX när de förnyar upplevelsen i sina digitala kanaler. För Tieto är detta även ett utvalt tillväxtområde, säger Per Johanson, chef för Financial Services, Tieto.

För ytterligare information, kontakta:

Per Johanson, Executive Vice President, Head of Financial Services, Tieto
tel: +46 76 821 2029, e-post: per.johanson[at]tieto.com

Tieto är Nordens största IT-tjänsteföretag och erbjuder helhetslösningar för näringsliv och offentlig sektor samt produktutvecklingstjänster inom kommunikations- och inbyggd mjukvaruteknologi. Företaget verkar på global nivå inom produktutveckling samt via globala leveranscenter. Vårt mål är att utveckla företag och samhälle med hjälp av IT samt skapa möjligheter för våra kunder att transformera sina verksamheter. Vi tror på utveckling och resultat som märks.

Tieto grundades 1968 och har huvudkontor i Helsingfors. Vi är cirka 14 000 anställda i över tjugo länder och har en omsättning på cirka 1,6 miljarder euro. Aktien är listad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Mer information hittar du på www.tieto.se.

FOREX Bank är sedan 1965 Nordens marknadsledare på resevaluta. Sedan mitten av år 2003 erbjuds även ett växande utbud av andra banktjänster; inlåning, utlåning, betalningsförmedling, kassaservice samt kredit- och betalkort. FOREX Bank finns på över 110 centralt belägna platser över hela Norden och på internet www.forex.se och telefon: 0771-22 22 21.

Taggar: