Avtal klart

Transport har tecknat ett nytt kollektivavtal för transportsektorns största avtal Transportavtalet. Avtalet innebär löneökningar upp till 9,1 procent fördelat på två år.

Efter intensiva förhandlingar har Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund kommit överens om ett nytt kollektivavtal som löper under två år. Löneökningarna blir år ett mellan 1080 och 1500 kronor per månad. År två höjs lönerna mellan 900 och 1124 kronor per månad. Alla anställda garanteras 100 procent av ökningen eftersom avtalet har lönetariffer utan lokal fördelning.

– I en svår tid har vi fått igenom historiskt höga löneökningar till medlemmarna i Transport. Vi har stått upp för branschen och våra medlemmar i det tuffaste förhandlingsläget någonsin. Jag har hela tiden sagt pengar, pengar, pengar och lite till – det har vi ordnat, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Löneökningarna fördelas i lönetariffer där ökningarna varierar beroende på anställningsår i branschen. Lönerna höjs från och med den 1 april 2023 och därefter görs nästa höjning 1 april 2024.

– Avtalet innebär löneökningar som passar vårt avtal och som är bra för transportsektorn. Vi har visat att Transport vågar, försöker och kan in i det sista för att göra det bästa för medlemmarna, även i svåra tider. Sista budet som vi fick från arbetsgivarna var för bra för att ta till stridsåtgärder. Min bedömning är att avtalet är det bästa som går att få sett utifrån förutsättningarna i årets avtalsrörelse, säger Tommy Wreeth.

Inom åkerisektorn får majoriteten av Transports medlemmar en löneökning med 4,9 procent år ett och 3,6 procent år två. I terminalsektorn får majoriteten en höjning med mellan 4,4–5,3 procent år ett och 3,5–3,8 procent år två.

Förutom löneökningar ska Transport och arbetsgivarna tillsammans jobba för en sundare åkeribransch. Därtill tillsätts en arbetsgrupp för att på sikt öka medlemmarnas pensionsinsättningar.

Pressenheten
press@transport.se

Om oss

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.

Citat

Jag har hela tiden sagt pengar, pengar, pengar och lite till – det har vi ordnat!
Tommy Wreeth