”Jag fick 13 dödshot på en månad”

Det senaste året har Tommy Jonsson, ombudsman på fackförbundet Transport, granskat den svenska transportnäringen på djupet. I senaste avsnittet av Transports podcast Transportpodden berättar han om en bransch där den organiserade brottsligheten tar över och de seriösa företagen håller på att ge upp.

Larmrapporterna om den svenska åkerinäringen har duggat tätt de senaste åren. I bland annat Uppdrag Granskning har allmänheten kunnat se hur chaufförer från Östeuropa arbetar under slavliknande villkor och hur svenska företag slås ut av den extrema låglönekonkurrensen.

I över ett år har Transport genomfört en grundlig kartläggning av branschen. I podden berättar Tommy Jonsson om hur stora företag utnyttjar kryphål i lagen och hur han själv fick bära överfallslarm efter att ha blivit mordhotad.

Läget i branschen påverkar även de åkerier och arbetsgivare som vill göra rätt för sig.

- Det finns en jävla frustration bland arbetsgivarna. De vill ha schysta villkor men de kan inte, säger Tommy Jonsson i podden.

LYSSNA HÄR: iTunes Libsyn

För mer information kontakta Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56, gabriel.dahlander@transport.se

Taggar: