Johan från Borlänge - toppkandidat till EU-parlamentsvalet

Idag släppte Socialdemokraternas partistyrelse listan med namn till EU-parlamentsvalet. På 10:e plats finns fackförbundet Transports kandidat Johan Danielsson.

– Vi är väldigt glada över att se Johan Danielsson på listan, men hade förstås velat ha honom högre upp, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport. Förutom sina gedigna kunskaper om EU-frågor har Johan Danielsson en oerhört god kännedom om våra medlemmars villkor.

Johan Danielsson är kritisk till hur EU utvecklats och ser allvarliga hot mot den svenska modellen.

– EU måste förändras. I dag är den fria rörligheten överordnad de fackliga rättigheterna och företagens kortsiktiga vinstintressen har fått gå före arbetstagarnas intressen. Jag vill slå vakt om den svenska kollektivavtalsmodellen och en rättvis konkurrens mellan företag och länder, säger Johan Danielsson.

Inför EU-parlamentsvalet den 25 maj kommer Transport att dra igång en krysskampanj för Johan Danielsson.

– Han har vad som krävs för att företräda svensk fackföreningsrörelse, så nu ska vi göra vad vi kan för att skicka honom till Bryssel, säger Lars Lindgren.

Johan Danielsson är 31 år, bördig från Borlänge men bor nu i Stockholm. Idag är han utredare och EU-samordnare på LO och har bland annat jobbat mycket med cabotagefrågan.

För mer information kontakta Johan Danielsson tel 070 386 26 70 eller Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56