Miljöarbetarkonflikten över

Strax innan klockan 10 på fredagen undertecknade Transport och motparten Biltrafikensarbetsgivarförbund ett nytt avtal för miljöarbetarna. Avtalet ligger i linje med det tidigare undertecknade Transportavtalet med det tillägget att man tillsatt en arbetsgrupp för att gemensamt arbeta fram en förbättrad pensionslösning.

Miljöarbetarna har ett utav de mest fysiskt krävande jobben på arbetsmarkanden. Det känns väldigt bra vi, förutom de segrar vi tog hem i transportavtalet, även kan arbeta långsiktigt för en tryggare pensionslösning, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

I och med detta återkallas alla stridsåtgärder omedelbart och övertids- mertids- och nyanställningsblockaden är således över.

Inom bevakningsområdet pågår förhandlingar fortfarande men där står parterna ännu långt ifrån varandra.

Mer information kommer.

För mer information kontakta Gabriel Dahlander, pressekreterare 010 480 37 56 gabriel.dahlander.fk@transport.se och Lars Lindgren, förbundsordförande 010 480 37 46, lars.lindgren.fk@transport.se