Ny teknik hotar arbetsmiljön

En ny rapport från Transportarbetareförbundet visar på brister i samband med implementering och användning av nya tekniska system. Anställda övervakas, flertalet arbetsgivare följer inte dagens regelverk gällande integritetsfrågor och när ny teknik införs involveras inte de anställda i tillräcklig grad.

Rapporten ”Digitala drivkrafter - Hur teknologin rattar om transportarbetares vardag” undersöker hur införandet och användningen av ny teknik upplevs av de anställda i transportsektorn.

Rapporten fastslår att flertalet arbetsgivare inte följer de regelverk som finns gällande bevakning på arbetsplatser. Digitala system missbrukas och används i stället till att övervaka anställda. Rapporten visar även att det finns flera brister i samband med implementering och användning av nya tekniska system, vilket kan leda till negativa konsekvenser för de anställda. Bland annat införs ny teknik utan att i tillräcklig grad involvera de anställda och fackliga representanter. Detta riskerar i sin tur att leda till att arbetsmiljöfrågor ignoreras och kan därigenom ge upphov till nya arbetsmiljöproblem.

Transport vill därför se en ny övergripande lagstiftning för integritetsskydd i arbetslivet. För en lyckad övergång till nya tekniska system krävs det också att de anställda och fackliga organisationer ges större inflytande inför, under och efter att ny teknik introduceras. Därtill behöver arbetsgivarna ta ett större ansvar för kompetensförsörjningen och ge de anställda kompetensutveckling för att kunna utföra sina arbetsuppgifter om arbetet digitaliseras eller automatiseras.

”Att digitala system missbrukas och används till att övervaka anställda är fullkomligt oacceptabelt. Vi och våra medlemmar vill kunna se på den tekniska utvecklingen med tillförsikt. För att det ska vara möjligt måste lagstiftningen följa med i utvecklingen och arbetsgivarna ta sitt ansvar i att följa den”, Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transportarbetareförbundet.

Rapporten i siffror:

• Hela 20 procent uppger att digitala system används för att följa deras arbete i realtid.
  • Endast 28 procent anger att det finns en reglering kring vem som kommer åt insamlad information via bevakningssystemen på arbetsplatserna.
  • Endast 14 procent uppger att de är delaktiga i företagets utveckling vad gäller införande av ny teknik och nya arbetssätt.
  • Endast 16 procent upplever att deras kunskaper och erfarenheter tas i beaktande när arbetsuppgifter förändras.
  • Hela 39 procent anger att de inte får någon kompetensutveckling överhuvudtaget.
  • Hela 47 procent anger att de inte alls eller i låg utsträckning får lära sig nya arbetsuppgifter när verksamheten blir mer styrd av tekniska system.

Hur genomfördes undersökningen?

Transports medlemmar, inom taxi, terminal/lager, hamn/stuveri, bevakning, miljö och chaufförer/budbilar, har via en enkät fått svara på frågor om hur integritet respekteras på deras arbetsplatser och om de ges inflytande och förutsättningar att följa med i omställningen genom kompetensutveckling.

För frågor kontakta pressenheten.

Pressenheten
press@transport.se

Om oss

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.

Citat

Att digitala system missbrukas och används till att övervaka anställda är fullkomligt oacceptabelt. Vi och våra medlemmar vill kunna se på den tekniska utvecklingen med tillförsikt. För att det ska vara möjligt måste lagstiftningen följa med i utvecklingen och arbetsgivarna ta sitt ansvar i att följa den.
Tommy Wreeth