Pressinbjudan: #IngenReapåarbetsvillkor. Vad betyder Amazons etablering i Eskilstuna?

Seminariet arrangeras av fem fackförbund, som tillsammans organiserar mer än en miljon svenska löntagare: Transportarbetareförbundet, Handels, Seko, Unionen och Sveriges Ingenjörer. Dessa fem förbund har bildat ett unikt tvärfackligt nätverk kring Amazons etablering i Sverige.

Vad händer om utländska företag inte vill ansluta sig till den svenska modellen och våra spelregler? Vad kan vi på facken göra? På Black Friday deltar förbundsordföranden från Transportarbetareförbundet, Handels, Seko, Unionen och Sveriges Ingenjörer i ett webbinarium för att diskutera Amazons svenska e-handelslager, farhågor, möjligheter och lösningar förknippad med det. Deltar gör även UNI Global Union och Internationella Transportarbetarfederationen.

Christy Hoffman, Generalsekreterare för UNI Global Union, och Steven Cotton, Generalsekreterare ITF, Internationella Transportarbetarfederationen kommer att berätta om fackliga erfarenheter från Amazon internationellt.

Fackliga förbundsordföranden på den svenska marknaden kommer ha en dialog om konsekvenserna av Amazon för den svenska handelsbransch, för konkurrensen och arbetsmarknaden.

Tommy Wreeth, Transportarbetareförbundet
Linda Palmetzhofer, Handelsanställdas förbund
Valle Karlsson, Seko
Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
Martin Linder, Unionen

Moderator: Lisa Pelling, Arena Idé
Datum: 27 november
Tid: 14.00-15.00
Plats: Webbinarium: Zoom https://us02web.zoom.us/j/88405499715

Viktigt: På grund av rådande omständigheter med Covid-19 är seminariet webbsänt. Media kan efter webbinariet klockan 15.00-15.30 ställa frågor till deltagarna via chattfunktion.

För mer information kontakta:
Anette Niska-Andersson
Transportarbetareförbundet, anette.niskaandersson@transport.se