Regeringen levererar på Transports krav, igen!

Infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterar idag ett förslag som innebär att klampning förlängs från 24 till 36 timmar. Transportarbetareförbundet är positivt till förslaget som man menar kommer att bidra till att motverka den osunda konkurrensen i åkerinäringen.

Svensk åkerinäring är hårt drabbad av osund konkurrens och social dumping. En stor anledning till detta är att utländska chaufförer kommer till Sverige och kör olaga cabotage, alltså för många körningar inom Sverige. Att klampningen, det vill säga möjligheten att låsa hjulen på lastbilar som kör olaga cabotage, förlängs från 24 till 36 timmar är en fråga som är oerhört viktig för att komma åt den osunda konkurrensen i åkerinäringen. Det menar Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth som tagit del av nyheten från näringsdepartementet idag:

-       Det är oerhört glädjande att infrastrukturministern har lyssnat på Transport och lagt fram det här förslaget idag. Vi menar att det här är något som faktiskt kommer att ha en reell effekt på näringen och därmed på våra medlemmars vardag.

-       I den bästa av världar tycker vi naturligtvis att fordonet skall stå klampat till dess att sanktionsavgiften är betald. Men detta är definitivt ett steg i rätt riktning som inte kommer en dag för tidigt.

-       All inverkan på transportens utförande borde innebära att beställaren blir mer nogräknad och inte använder sig av oseriösa företag som utnyttjar chaufförer till låga löner och usla villkor.

För mer information kontakta Maria Arkeby, presschef Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 37 52, maria.arkeby@transport.se.