Stockholms upphandling bidrog till sopproblemen

Renhållare och fack i öppet brev till ansvariga borgarrådet: stadens upphandling och jakt på lägsta pris bidrog till sopstrul, lönesänkningar och dålig service.

"Stockholms stad har sagt upp sophämtningsavtalet med Resta som nu lämnat in sin konkursansökan. Vi vet att de juridiska turerna inte är avklarade och att sista ordet inte är sagt men staden behöver en fungerande sophämtning och en ny tillfällig upphandling påbörjas nu för berörda områden. Därför vill vi ta tillfället i akt att påminna om att det som nu sker inte är någon isolerad händelse, utan bara slutpunkten i en lång kedja."

Så inleds ett öppet brev till trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) från sopgubbar och deras fackförbund Transport i Stockholm.

Nu väntar en ny upphandling och frågan är om staden tänker göra om tidigare misstag - eller säkrar fungerande sophämtning och rimliga villkor för renhållningsarbetarna.

Renhållarna kräver att få behålla jobben och att kommunen ställer tydligare krav kring arbetsmiljö och personalens villkor.

Det kompletta brevet finns i bifogad pdf.

För mer information

Mattias Håkansson, pressekreterare Transport, 010-480 33 03 Jim Lassinantti, ombudsman Transport avdelning 5, 010-480 32 40

Not. Mer bakgrundsinformation finns på www.transport.se och genom att under fliken Senaste nytt/arkiv bläddra sig tillbaka till främst jan-feb 2009 och feb 2010.

Transport är ett LO-förbund med 63 000 medlemmar inom åkeri, persontransport, lager/terminal, renhållning, stuveri, bränslehantering, flygunderhåll, bevakning, tidnings- och reklamdistribution, gummiverkstäder med flera branscher.

Taggar: