Stora internationella protester mot IKEA

Den europeiska fackföreningsrörelsen har under mer än ett års tid granskat IKEA:s transporter och resultatet är nedslående för den svenska möbeljätten.

Granskningen har avslöjat grava missförhållanden bland lastbilschaufförerna som kör för företaget:

• Förare med löner under 2000 kronor i månaden
  • Förare som bor i sina bilar flera månader i sträck
  • Förare från de baltiska länderna är registrerade som turister
  • Falska lönedokument (för att kringgå tyska och franska minimilöner)
  • Brott mot kör- och vilotider
  • Begränsad tillgång till rent vatten, mat- och hygienfaciliteter

I Nederländerna har det gått så långt att myndigheterna har granskat transportföretag som kör för IKEA och de bekräftar fackens bild.

- Som svensk är det med sorg i hjärtat jag ser de villkor som dessa chaufförer arbetar under. Än allvarligare är det att uppdragsgivaren är ett så välrenommerat svenskt företag som IKEA. De har kanske den bästa CSR-policyn inom svenskt näringsliv men ändå ser det ut så här. Det måste till ändring och det nu, säger Lars Lindgren, förbundsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet.

De chockerande uppgifterna har utlöst stora protester mot företaget, i Europa såväl som i USA och Australien. I Sverige samlas chaufförer idag onsdag 21/12 klockan 15.00 utanför IKEA:s flaggskeppsbutik i Kungens kurva för att protestera mot företaget.

- Från fackligt håll är vi beredda att samarbeta med IKEA för att skapa ordning och reda. Men då måste företaget komma oss till mötes, avslutar Lindgren.

Protesterna samlas på sociala  medier under hashtaggen #TheRealIkea

För mer information kontakta Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 46 eller Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56

Taggar: