Svenska Transportarbetareförbundet varslar på taxi

Den 31 januari löpte kollektivavtalet mellan Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) gällande taxiförare ut. Transport varslar därför om stridsåtgärder.

Efter flera överläggningar under hösten och vintern har Transport valt att säga upp avtalet med BA.

Under avtalsrörelsen har det blivit tydligt att BA inte vill ge taxiförarna löneökningar som ens ligger i linje med det som vi kallar för ”knät”, det vill säga den låglönesatsning som LO-samordningen kommit överens om, och som ligger på 26 100 kronor i månaden. Vi menar dock att våra förare är värda mer än så och det är det som vi nu varslar om, säger Tommy Wreeth, ordförande på Transport.

Enligt BA uträkningar ligger medellönen i branschen på 25 296 kronor i månaden. Enligt Transports beräkningar, som bygger på statistiken om permitteringarna till Tillväxtverket, är medellönen långt högre 26 579 kronor i månaden. Det handlar om en skillnad på 1 283 kronor.

Transports krav är därför att lönen ökar med 786,74 kronor i ett första utlägg och 626,13 kronor i andra utlägg år 2022.

Det är märkligt att förare som kör äldre och barn, och som stått på frontlinjen under Covid-19, inte kan få ta del av samma löneökningar som alla andra, säger Tommy Wreeth.

Varslet innebär i första hand:

• Nyanställnings- och inhyrningsblockad för samtliga företag anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund inom avtalsområde Taxiavtalet-förare. Vilket innebär att ingen får nyanställas oavsett anställningsform eller hyras in från det att stridsåtgärden trätt i kraft.
  • Övertids- och mertidsblockad, det vill säga ett förbud att utföra allt arbete inom avtalets tillämpningsområde utanför ordinarie arbetstid oavsett om övertids- eller mertidsersättning utgår eller ej.

Varslet träder i kraft måndagen den 15 februari 2021 klockan 06.00.

För information och kontakt:

Martin Hörner Kloo
Press@transport.se