Transport backar IF Metall och varslar om sympatiåtgärder

Svenska Transportarbetareförbundet varslar om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar. Bakgrunden är Teslas ovilja att teckna kollektivavtal med IF Metall.

TM Sweden AB, Tesla har i flera års tid sagt nej till att teckna kollektivavtal med IF Metall. I samband med den pågående konflikten har IF Metall begärt sympatiåtgärder från Transport.

- För Transport är det en självklarhet att backa IF Metall när de ber om stöd. I Sverige och på svensk arbetsmarknad har vi kollektivavtal – det kommer Transport alltid att stå upp för. Tesla-anställda ska givetvis också omfattas av säkra och schyssta villkor, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Transport varslar om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i följande fyra svenska hamnar:

Malmö – (Copenhagen Malmö Port AB)
Södertälje – (Södertälje Hamn AB)
Göteborg – (Logent Ports & Terminal AB Göteborg)
Trelleborg – (Trelleborg Hamn AB)

Sympatiåtgärden träder i kraft den 7 november 2023 klockan 12.00. Sympatiåtgärden gäller till dess att annat meddelas eller att ett kollektivavtal tecknats mellan IF Metall och TM Sweden AB, Tesla.

Läs mer på transport.se.

Pressenheten
press@transport.se

Om oss

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.

Citat

Tommy Wreeth