Transport donerar 20 000 dollar till lockoutade IKEA-anställdas familjer

I 7 månader har de anställda vid ett IKEA-varuhus i Vancouver Kanada varit utan lön och arbete. Anledningen är att de vägrat acceptera det försämrade kollektivavtal företaget infört tidigare i år.

IKEA:s lockout har slagit hårt mot de anställdas familjer. Många har tvingats söka sig till välgörenhetsorganisationer för att klara vardagen och när julen står för dörren blir familjerna extra hårt drabbade. Nu har Svenska Transportarbetareförbundet beslutat skänka 20 000 kanadensiska dollar till de utestängda arbetarnas familjer.

–        Inga barn ska behöva bli berövade sitt julfirande bara för att IKEA vill dumpa villkor och bedriva anti-facklig verksamhet. Det är en självklarhet att visa solidaritet när familjer drabbas av företagens girighet, säger Lars Lindgren, förbundsordförande för Svenska Transportarbetareförbundet.

IKEA:s agerande har fördömts från flera internationella fackliga organisationer och tisdag 17 december planeras solidaritetsdemonstrationer i de hamnar där IKEA skeppar sina varor. I Sverige kommer demonstrationer ske i Göteborgs hamn.

För mer information kontakta Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 46 eller Gabriel Dahlander, pressekreterare Svenska Transportarbetareförbundet tel 010-480 37 56