Transport lanserar Johan Danielsson som S-kandidat till Europaparlamentet 2014

Svenska Transportarbetareförbundet har tillsammans med ett antal andra fackförbund beslutat att lansera LO:s EU-samordnare Johan Danielsson, 31, som kandidat till socialdemokratisk ledamot av Europaparlamentet.

Våra medlemmar påverkas oerhört mycket av de beslut som tas nere i Bryssel. Därför är vi nu mycket glada över att kunna ställa oss bakom en kandidat som vi vet har både erfarenheten och kunskapen att driva arbetet i EU-parlamentet åt rätt håll. Säger Lars Lindgren, förbundsordförande Transport

Transport verkar i en av de branscher där EU:s lagstiftning fått tydligast konsekvenser. Bland annat har liberalisering av transportmarknaden förändrat den svenska åkeribranschen i grunden. En utveckling som Johan Danielsson ser väldigt allvarligt på.

EU måste förändras. I dag är den fria rörligheten överordnad de fackliga rättigheterna och företagens kortsiktiga vinstintressen har fått gå före arbetstagarnas intressen. Jag vill slå vakt om den svenska kollektivavtalsmodellen och en rättvis konkurrens mellan företag och länder, säger Johan Danielsson.

Johan Danielsson är 31 år och kommer ursprungligen från Borlänge. Idag bor han i Stockholm där han arbetar som EU-samordnare på LO. Han har tidigare varit politiskt sakkunnig för Socialdemokraterna i Europaparlamentet.

Valet till Europaparlamentet har dragits med lågt valdeltagande. Senaste valet, 2009, var siffran så låg som 45,5 %.

Här har vi från fackförbundshåll ett enormt ansvar. Ur en demokratisk synvinkel är det oerhört viktigt att vi kan förmå våra medlemmar att gå till vallokalerna. Det är precis lika viktigt att vi slår vakt om våra medlemmars villkor nere i Bryssel som att vi gör det i Stockholm, säger Lars Lindgren.

Valet till Europaparlamentet sker den 25 maj nästa år och Johan Danielsson är hoppfull.

Jag är mycket stolt och hedrad att vara Transports kandidat och jag hoppas att många fler sluter upp. Det behövs fler starka fackliga röster i Bryssel avslutar Johan Danielsson.

För ytterligare information:

Johan Danielsson, 070 386 26 70