Transport med i LO-samordningen

Transportarbetareförbundet har beslutat att ställa sig bakom LO:s samordning inför avtalsrörelsen.

Transports förbundsråd beslutade igår att ställa sig bakom LO-samordningen och därmed de LO-gemensamma lönekraven och låglönesatsningen.

Transport är sista förbund inom LO att ge besked. Bakgrunden är att LO-samordningens tidsplan försköts i våras, och innehållet i den togs inom LO i början av hösten. Övriga förbund sade ja eller, i tre förbunds fall, nej. Men Transport är bundet av sina stadgar: det är förbundsrådet som äger beslut om huruvida vi ska delta i samordningen eller inte. Transports förbundsråd är högsta beslutande organ mellan kongresserna.

Transport valde att inte sammankalla ett extra förbundsråd enbart för denna fråga. Det hade varit en onödig kostnad, menade förbundsstyrelsen.

- Vi kan inte frångå vår interndemokrati på grund av industrins ändrade tidsplaner, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

- Men nu är vi redo att tillsammans med våra kamrater ta fajten för högre löner åt de lågavlönade.

För mer information:

Mattias Håkansson, informationssekreterare, 010-480 33 03

Transport är ett förbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har cirka 62 000 medlemmar som arbetar inom åkeri, lager och terminaler, bevakning, stuveri, tidnings- och reklamdistribution, flygunderhåll, taxi, gummiverkstäder, bränslehantering med flera branscher.

Taggar: