Transport stödjer Facken inom industrin

– Vi är beredda att ta strid för att stötta våra kamrater när det gäller rätten till trygga anställningar, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Inför 2013 års avtalsrörelse kommer bemanningsfrågan hamna i centrum. En fråga som länge varit högaktuell ute på Sveriges arbetsplatser får nu även hög prioritet vid förhandlingsborden. Facken inom industrin, ett samarbetsorgan bestående av IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Livs samt GS-facket betonar med all önskvärd tydlighet att inhyrd arbetskraft inte ska användas för att lösa ett permanent arbetskraftsbehov.

Transport ställer sig helhjärtat bakom Facken inom industrins avtals krav. Och vi är beredda att ta strid för att stötta våra kamrater när det gäller arbetarnas rätt till trygga anställningar, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Frågan om inhyrd personal högaktuell på hela den svenska arbetsmarknaden och Svenska Transportarbetareförbundet har valt att fokusera på den i den kommande avtalsrörelsen.

Vi kommer aldrig acceptera att man sparkar ut våra medlemmar och sen dyker personal upp i en ny overall från ett bemanningsföretag dagen efter, säger Lars Lindgren.

Transport och arbetsgivarparten Biltrafikens arbetsgivareförbund, BA, utbytte tidigare i veckan krav inför 2013 års avtalsrörelse. Arbetsgivarna hade 17 krav och Transport tre, varav bemanningsfrågan är en. De båda andra är ettårig avtalslängd samt ett lönepåslag på 860 kronor över alla tariffer.

För mer information, kontakta Gabriel Dahlander, pressekreterare Transportarbetareförbundet.

Tel: 010-480 37 56, gabriel.dahlander.fk@transport.se

Transport är ett förbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har cirka 62 000 medlemmar som arbetar inom åkeri, lager och terminaler, bevakning, stuveri, tidnings- och reklamdistribution, flygunderhåll, taxi, gummiverkstäder, bränslehantering med flera branscher.

Taggar: