Transport strandar hamnavtalet

Under måndagseftermiddagen strandade Transports avtalsdelegation förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal. –  Facklig kamp handlar om mer än pengar, det här är ett grundskott mot avtalet och även mot hamnarbetare över hela världen, säger Marcel Carlstedt förbundsjurist hos Transport.

Transports ursprungliga krav gällde ett kronpåslag på 774 kronor över ett år utan ytterligare avtalsförändringar. Något som ligger i linje med det som exempelvis Byggnads tidigare fått igenom.

Detta accepterades emellertid inte av arbetsgivarparten som ställde ett ultimatum om att inskränka arbetstidsregleringen och få betydligt större makt över de anställdas arbetstider. För att driva igenom dessa försämringar var man från arbetsgivarhåll beredd att öka kronpåslaget till 1 200 kronor över 14 månader. Något som inte kunde accepteras av Transports avtalsdelegation.

Frågan om kontroll över sina egna arbetstider är helt central i hamn- och stuveriavtalet och inget man anser bör regleras i ett centralt avtal.

– Vi hävdar att vi hanterar och löser frågan om arbetstidens förläggning i lokala förhandlingar eftersom vi har mycket duktiga lokala företrädare, säger Peter Winsten, ombudsman från hamnavdelning 1 avtalsdelegationen

Arbetstidsfrågan har ingen prislapp och har högsta prioritet i avtalsförhandlingarna.

– Facklig kamp handlar om mer än pengar,det här är ett grundskott mot avtalet och även mot hamnarbetare över hela världen, säger Marcel Carlstedt förbundsjurist hos Transport.

För mer information, kontakta förbundsordförande Lars Lindgren. Tel: 010-480 30 00

Transport är ett förbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har drygt 60 000 medlemmar som arbetar inom åkeri, lager och terminaler, bevakning, stuveri, tidnings- och reklamdistribution, flygunderhåll, taxi, gummiverkstäder, bränslehantering med flera branscher.

Taggar: