Transport utökar konflikten – blockad mot Tesla-bilar i alla Svenska hamnar

Svenska Transportarbetareförbundet trappar upp konflikten mot Tesla, till stöd för IF Metall. Nu varslar Transport om utökade sympatiåtgärder i form av blockad mot lossning och lasting av Tesla-bilar i alla Sveriges hamnar.

Sedan tidigare har Transport lagt blockad i fyra svenska hamnar mot hantering av Tesla-bilar. Den första blockaden bröt ut i dag den 7 november klockan 12.00. Nu trappas konflikten upp och blockaden utökas till att gälla i Sveriges samtliga hamnar. Blockaden i samtliga hamnar träder i kraft fredag den 17 november klockan 12.00.

- Nu trappar vi upp konflikten. Det blir totalt stopp för Tesla-bilar i alla Sveriges hamnar. Vi har fått signaler om att Tesla-bilar planeras om till andra svenska hamnar och den möjligheten stänger vi nu helt. Vi har givetvis ytterligare planer på motåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Sympatiåtgärden innebär att lossning och lastning av Tesla-bilar sätts i blockad, övrigt arbete pågår som vanligt i hamnarna. Sympatiåtgärderna gäller till dess att annat meddelas eller att ett kollektivavtal tecknats mellan IF Metall och TM Sweden AB, Tesla.

Mer information finns på transport.se

Pressenheten
press@transport.se

Om oss

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.