Transport varslar om strejk och blockad inom taxi

Förhandlingarna på Taxiavtalet–förare har strandat mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Därför tvingas Transport att varsla om konflikt.

Bakgrunden är arbetsgivarnas ovilja att möta de förslag som Transport lagt fram om högre löner, fördelningen av löneutrymmet utifrån år i yrket samt hur garantilönen ska räknas upp för de som har lön i procent. Därtill vill Transport premiera erfarenhet i yrket och förslår därför ytterligare steg i lönetariffsystemet.

- Taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal, det är vi och arbetsgivarna överens om. För att få fler till yrket och som stannar kvar måste vi ha stabilare lönenivåer, där erfarenhet och kompetens premieras. Trots att arbetsgivarna delar taxibranschens problembild så säger de nej till alla nödvändiga lösningar, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport.

Yrkesstatusen och attraktiviteten till branschen behöver stärkas och Transport menar att det inte går med dagens löneupplägg och dåliga löneutveckling. I dag är dessutom framförhållningen i schemaläggningen nästintill obefintlig. Transport vill att varseltid i schemaläggningen ska vara minst 14 dagar enligt Arbetstidslagen.

- Den här yrkeskåren uppfyller en viktig samhällsfunktion. När som helst på dygnet finns taxiförarna när du är i behov av att resa. De kör även färdtjänst, skolskjuts och bud. Våra medlemmar behöver respektabla villkor, säger Tommy Wreeth.

Om konflikten

Om parterna inte kommit överens innan den 25 augusti bryter konflikten ut i två steg. En blockad bryter ut den 25 augusti klockan 04.00. En total arbetsnedläggelse, det vill säga strejk, bryter ut den 4 september klockan 04.00. Se varslet i sin helhet samt fullständig lista på berörda arbetsplatser i bifogade bilagor eller på transport.se

Pressenheten
press@transport.se

Om oss

Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.

Citat

Tommy Wreeth