Transport varslar på tre avtal

Svenska Transportarbetareförbundet har idag meddelat arbetsgivarparterna samt medlingsinstitutet att man varslar om stridsåtgärder på de tre avtal som strandades i förra veckan. Om inte en uppgörelse sker kommer varslen att träda i kraft onsdagen 24 april klockan 12.00.

Efter att tidigare strandat förhandlingarna tvingas nu alltså Transport att varsla om stridsåtgärder på Transport- och terminalavtalet, Miljöarbetaravtalet samt Bevakningsavtalet. På Bevakningsavtalet samt Miljöarbetareavtalet gäller varslet blockad mot övertids- och mertidsarbete samt blockad mot inhyrning och nyanställning av personal. Inom Transportavtalet gäller förutom detta även total arbetsnedläggelse på ett antal terminaler runt om i landet.

– Det är aldrig roligt att varsla men det här är åtgärder vi känner oss tvingade till att göra. Arbetsgivarna vill införa kraftiga försämringar i de allmänna villkoren och på så sätt bekämpa våra medlemmars önskan om inflytande över sin egen arbetssituation. Det är något vi aldrig kommer att kunna acceptera, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Transport.

Striden på Transportavtalet gäller alltså till stor del de problem med missbrukande av bemanningsföretag som länge plågat landets terminaler.

– Idag har vissa arbetsgivare satt i system att avskeda egen personal för att sedan återanställa via bemanningsföretag. Det är en fullständigt ohållbar ordning och här vill vi tillsammans med arbetsgivarna skapa ordning och reda i branschen, säger Lars Lindgren

För mer information kontakta Gabriel Dahlander, pressekreterare 010-480 37 56, gabriel.dahlander.fk@transport.se