Transportarbetareförbundet om höjda utbildningskostnader för ordningsvakter: "Drabbar inte anställda ordningsvakter vid auktoriserade bolag."

Polisen har höjt utbildningskostnaden för ordningsvakter med flera hundra procent. Ur Transportarbetareförbundets synvinkel är detta inte något som drabbar anställda vid auktoriserade bevakningsbolag utan främst så kallade frilansare. Som en konsekvens av detta talas det om att dessa skall lägga ner arbetet kommande helg. ”Detta handlar inte om en strejk och våra medlemmar går till jobbet som vanligt” säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Utbildningen för ordningsvakter är fortsatt högaktuell. Transport driver sedan länge frågan om att den måste bli bättre och längre för att ge anställda bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former. Nu är det kostnadsfrågan som är i fokus då polisen har aviserat en höjning av utbildningskostnaden med flera hundra procent.

– Frågan är dubbelbottnad och handlar både om auktorisation och utbildningskostnader, menar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Transport anser att all bevakning skall bedrivas av auktoriserade bolag av villkors- och arbetsmiljöskäl. Med detta sagt är den höjning som aviserats oerhört hög och vi som förbund har full förståelse för att de som arbetar som frilansare och därmed betalar utbildningen själva upplever höjningen som oskälig.

– Vi har en aktiv dialog med Polismyndigheten om detta för att diskutera om detta på sikt kan leda till en brist på ordningsvakter, vilket vore olyckligt. Det som idag diskuteras som en strejk berör inte dem som omfattas av vårt kollektivavtal då de har fredsplikt. Det handlar om att frilansare kommer att avstå jobb under en helg då många människor besöker restauranger och liknande etablissemang som kräver ordningsvakter. Våra medlemmar går till jobbet som vanligt, avslutar Wreeth.

För mer information och intervju, kontakta Maria Arkeby, kommunikationschef Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 33 70 maria.arkeby@transport.se.

Svenska Transportarbetareförbundet är ett fackförbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har cirka 57 000 medlemmar. Förbundet organiserar en rad olika branscher och yrkesområden inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen.