Transportarbetareförbundet positiva till bevakningsutredningen: "Ordningsvaktsutbildningen är orimligt kort!"

Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth är idag positiv till den utredning som inrikesminister Mikael Damberg presenterat under onsdagen. ”Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former” säger han.

Transport är det förbund som organiserar bevakningspersonalen i Sverige och idag är man positiv till den utredning som inrikesminister Damberg har presenterat. Behovet av bevakningspersonal ökar i samhället idag och regelverket är utdaterat. Det är hög tid att se över de förutsättningar som samhället ger ordningsvakter att göra ett bra jobb under trygga former, säger förbundet idag.

– Den viktigaste frågan för oss att driva är den om utbildningen. Idag är utbildningen för att bli ordningsvakt två veckor lång och med det utsatta arbete de har i miljöer där de hamnar i konfliktfyllda och direkt farliga situationer är det naturligtvis alldeles, alldeles för litet, menar förbundsordförande Tommy Wreeth.

Även när det kommer till att utreda befogenheter uttrycker sig Transport försiktigt positivt idag:

– När det gäller befogenheter kan jag inte tycka att det är annat än bra att man vågar ta upp den diskussionen och faktiskt ta ett nytt grepp om den frågan, säger Tommy Wreeth. Vilken roll vill samhället att bevakningspersonal ska spela i trygghetsarbetet? Helt klart är att de inte är lösningen på gängkriminalitet och droghandel, men det är fullt möjligt att de kan avlasta polisen på andra områden. Men då är det också viktigt att komma ihåg aspekten av att det i allt större utsträckning kan bli möjligt för rika kommuner att köpa sig trygghet. Det är också en avvägning.

– Ministern talar mycket om att ordningsvakternas verksamhet skall kontrolleras och ledas av polisen. Där blir ju naturligtvis frågan om vem som har ansvar för deras arbetsmiljö och trygghet i de fall där de arbetsleds av polis. Inte sällan i mycket utsatta situationer. Det måste vara glasklart, avslutar Tommy Wreeth.

För frågor till Transports förbundsordförande Tommy Wreeth, kontakta Jenny Gransell, kommunikatör Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 33 70.

Svenska Transportarbetareförbundet är ett fackförbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har cirka 57 000 medlemmar. Förbundet organiserar en rad olika branscher och yrkesområden inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen.