Transportbasen om moderaternas utspel "Bra, vi har ett systemfel!"

Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth har tagit del av moderaternas utspel om arbetskraftsinvandring idag. Han är positiv till att det blir en debatt i frågan:

”För Transportarbetareförbundet har problemet med det hänsynslösa utnyttjandet av arbetskraft ökat lavinartat i takt med att inte minst plattformsbaserade tjänster vuxit fram. Om vi har ett system där vi kan importera människor som tvingas arbeta under usla villkor till skitdålig ekonomisk ersättning, då måste vi väl ändå ha ett systemfel? Detta systemfel, menar jag, sätter hela den svenska modellen i gungning. Därför välkomnar jag alla utspel som skapar debatt till den osunda arbetskraftsinvandring vi har idag. Det innebär inte att jag håller med Ulf Kristersson i alla delar. Men våra branscher är hårt utsatta av det parallella arbetsmarknadsuniversum som växer fram, samtidigt som avtalsteckningen och organiseringen är hög i andra änden av spektrumet. Vi måste bromsa den utvecklingen och ju förr desto bättre!”

För mer information kontakta Maria Arkeby, kommunikationschef Svenska Transportarbetareförbundet Tel. 010-480 33 70 maria.arkeby@transport.se.

Svenska Transportarbetareförbundet är ett fackförbund inom LO. Förbundet bildades 1897 och har cirka 57 000 medlemmar. Förbundet organiserar en rad olika branscher och yrkesområden inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen.